Besmettingsrisico

Auto's populairder door vrees voor corona in openbaar vervoer

06 juni 2020 07:14 Aangepast: 09 juni 2020 20:43
Auto's in Utrecht. Beeld © ANP Foto

Sinds de coronamaatregelen zijn versoepeld, gebruiken veel meer mensen een deel- of huurauto. Ook de verkoop van tweedehands koopauto's stijgt. Nu mensen weer wat meer op pad zijn, kiest een grotere groep eerder voor de auto dan voor het openbaar vervoer.

Autodeelplatform Mywheels ziet sinds de coronacrisis een flinke toename in gebruikers. "In de maand mei was het aantal nieuwe gebruikers 60 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. En ook het totaal aantal ritten neemt toe", legt directeur Karina Tiekstra uit.

Niet comfortabel

Mywheels heeft onderzoek gedaan onder nieuwe klanten. Ze werden gevraagd naar de reden waarom ze besloten hebben een deelauto te gaan gebruiken. "Daarbij speelde het beperkte openbaar vervoer tijdens de strenge maatregelen een grote rol", zegt Tiekstra. 

Maar ook als er weer meer treinen rijden, is de verwachting dat minder mensen kiezen voor het ov. 32 procent van de ondervraagden gaf namelijk aan zich niet comfortabel te voelen in een trein of een bus. "Dat kan dan zijn vanwege de vrees voor besmetting of vanwege het verplicht moeten dragen van een mondkapje."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Moet je baas zorgen voor een veilige reis naar werk? 7 vragen over je rechten

Stijn Kruijssen is zo'n nieuwe gebruiker. "Vóór de coronacrisis gebruikte ik eigenlijk vooral het openbaar vervoer voor een dagje naar het strand of om bij familie in Brabant langs te gaan."

Maar dat ziet hij nu niet meer zitten. "De NS adviseert zelf ook om niet-noodzakelijke reizen niet met de trein te doen. En ik zou dan tot ver in Brabant vanuit Amsterdam de hele tijd zo'n mondkapje moeten dragen. Dat voelt ook gewoon niet echt lekker, in een deelauto hoeft dat niet."

Werkgever biedt huurauto aan

Ook bij autoverhuurders zien ze, na een stevige dip, de markt weer iets opkrabbelen. "We hadden de vloot afgebouwd, maar hebben nu eigenlijk weer besloten om weer meer auto's aan te bieden”, zegt Henk van den Helder, directeur bij Hertz Nederland. 

"Als internationale autoverhuurder stortte de markt best wel in met het verdwijnen van internationaal vliegverkeer. Maar gelukkig trekt het, nu de maatregelen wat versoepelen, aan."

Van den Helder doelt daarmee onder andere op werkgevers die het personeel een alternatief voor de trein willen bieden. "Dat is echt de grootste groep nieuwe klanten nu. Die willen dat personeel wel graag toch weer op kantoor of de gelegenheid geven daarvoor, maar snappen wel dat zij er niet altijd op zitten te wachten om in het ov te moeten. Ze zijn dan toch bang besmet te raken, denk ik.”

Meer dagjesmensen

Toch ziet ook hij wel een toename van dagjesmensen. "Zeker met hemelvaart en de warme pinksterdagen hebben wij best eens nee moeten verkopen. Je moet dan wat verder van tevoren reserveren dan het op de dag zelf bedenken."

Wel ziet hij zijn eigen toekomst het meest in de klanten die de auto nu gebruiken voor woon-werkverkeer. "Als we straks wat minder vrije dagen tussendoor hebben en het weer valt een keer tegen, zullen dagjesmensen wegvallen. Wat dat betreft zijn de werkgevers echt een constantere factor. We zijn erg blij dat we hen kunnen helpen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Liever niet meer met de trein: corona zorgt voor boost in verkoop van e-bikes

Maar niet alleen het mogelijk tijdelijk extra gebruik van auto's neemt toe. De verkoop van tweedehands auto's zit plots ook weer in de lift. "Hoewel april echt wel tegenviel zien we in mei opeens een enorme stijging", zegt Jaco Knoops van Knoops Autogroep.

Knoops heeft meerdere showrooms en bij allemaal neemt de verkoop toe. "Ten opzichte van de vorige maand 50 procent stijging en ook in vergelijking met vorig jaar zien we een toename." 

Lage kosten

Brancheorganisatie BOVAG zag de ommekeer in autoverkopen ook en besloot om een onderzoek te doen naar het markteffect. Van de ondervraagden gaf meer dan de helft van de ov-reizigers aan te kiezen voor alternatief vervoer. Voor meer dan de helft van die groep zou dat de auto betekenen. 8 procent zal daarvoor eerst een auto moeten aanschaffen. Dat zou omgerekend neerkomen op zo'n 175.000 Nederlanders, aldus de branchevereniging.

Daarbij gaat het wel vooral om de verkoop van tweedehands auto's. De verkoop van nieuwe auto's loopt nog altijd stroef. "Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat een frequente ov-reiziger acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking wil hebben over een alternatief", zegt BOVAG-voorzitter Han ten Broeke.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore