Eindexamen

Geen centraal eindexamen, wel een uitslag: 'Ik kom nu één tiende tekort'

04 juni 2020 10:25 Aangepast: 04 juni 2020 10:40
Sacha haalde op één tiende haar examen niet. Beeld © Sacha Rozema

Het is 'nationale slaagdag' vandaag. Uiterlijk vandaag horen leerlingen of ze geslaagd of gezakt zijn, terwijl ze vanwege corona geen centraal eindexamen hebben gemaakt. Maar aan het zenuwslopende wachten komt niet voor iedereen een eind. "Ik zakte op één-tiende dus ik moet nog een verbeteringstoets doen."

Het centraal examen was voor havo-leerling Sacha Rozema (17) uit het Groningse dorp Bedum de laatste strohalm geweest. Hét redmiddel om haar cijfers op te halen en haar diploma in de wacht te slepen, tegelijk met alle andere middelbare scholieren.

Maar door corona liep alles net even anders. Normaal gesproken bestaat het eindexamen uit het schoolexamen en het centraal examen, plus eventueel één herkansing. Maar het hele centraal examen ging niet door en de resultaten van de schoolexamens vormden de basis voor het diploma.

Stap naar slagen

Wie erop hoopte dat het centraal examen nét de stap naar slagen zou betekenen, kwam dus bedrogen uit. Maar er is een alternatief: de zogenoemde resultaatverbeteringstoetsen. Die worden door scholen zelf gemaakt en leerlingen mogen er 2 of 3 maken, afhankelijk van het niveau.

Hoe zijn de examens nu precies geregeld?

  • 217.200 leerlingen zouden dit jaar eindexamen doen. Maar door corona ging het centraal eindexamen niet door. Leerlingen krijgen hun diploma nu op basis van de resultaten van schoolexamens. Ronden ze die voldoende af, dan zijn de geslaagd.
  • Om dat slagen te vieren, riep onderwijsminister Arie Slob vandaag uit tot nationale slaagdag. Geslaagde scholieren mogen de vlag uithangen.
  • Gezakte leerlingen kunnen vanaf vandaag resultaatverbeteringstoetsen maken, die voor 50 procent meetellen. Tenminste: als ze het gemiddelde cijfer omhoog halen.
  • Halen ze het ook met die toetsen niet en vinden ze dat ze te veel benadeeld zijn door het coronavirus, dan kunnen ze naar een commissie op hun school toestappen, vertelt LAKS-voorzitter Pieter Lossie. "Die beoordeelt of de leerling toch een diploma krijgt. Dat is wel bij  een hoge uitzondering." Krijgt de scholier geen diploma, dan is hij officieel gezakt en moet hij het jaar overdoen.

"Je moet flink op zakken staan, wil je het met die toetsen niet redden", zegt Pieter Lossie, voorzitter van het LAKS, een organisatie die zich inzet voor de belangen van scholieren. "Er is maar een hele kleine groep die wel had kunnen slagen via het centraal examen en nu niet met de resultaatverbetertoets."

Sacha is dus één van die leerlingen die het wil redden met zo'n toets. Ze was thuis toen ze online zag dat ze op één tiende was gezakt. "Ik stond een 5,4 voor geschiedenis. Ik had dus afgerond 3 vijven, je mag er 2 hebben."

Hoe is het om te slagen zonder eindexamens?

Leerlingen van het vmbo 't Ravelijn in het Brabantse Steenbergen vinden het maar gek. Geen eindexamens, maar waarschijnlijk wel geslaagd zijn. ''Er zijn geen feestjes. Het is niet zoals je zou willen herinneren. Het is heel anders.''

Ze baalde er flink van. In haar toetsweek maakte Sacha al twee herkansingen, voor wiskunde en geschiedenis. "Nu moet ik wéér herkansen. Ik was best verdrietig toen ik dat hoorde. Vooral omdat het zó weinig scheelde. Ik heb zoveel moeite gedaan om te leren."

Corona

Enerzijds heeft corona roet in het eten gegooid, denkt ze. "Omdat ik geen centraal examen van alle vakken én geen herkansing heb, krijg ik minder kansen om mijn cijfer omhoog te halen. Maar aan de andere kant had ik door corona veel vrij en dus veel tijd om te leren voor mijn laatste toetsweek."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Leerlingen speciaal onderwijs krijgen meer tijd voor examens

Die tijd krijgt ze nu weer, want haar resultaatverbeteringstoetsen voor wiskunde en geschiedenis heeft ze tussen 16 en 18 juni. De druk daarbij ligt "heel hoog", zegt ze. "Het is heel spannend. Ik hoef niet zo'n hoog cijfer te halen, maar ik moet het wél halen. Ik moet nog even heel hard mijn best doen. Ik wil ervoor zorgen dat ik er alles uithaal wat erin zit."

De komende weken staan dan ook in het teken van "superveel leren", terwijl veel medescholieren morgen al horen of ze definitief geslaagd zijn. "Ik gun het mijn klasgenoten heel erg dat ze er lekker vanaf zijn. Dit blijft mijn eigen schuld. Ik had misschien nóg meer kunnen leren en oefenen. Ook al denk je op het moment zelf dat je alles hebt gedaan, je kunt altijd nét wat meer doen. Dus ik ga dit zelf oplossen en ervoor zorgen dat ik slaag."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Toch nog landelijke dag voor geslaagden: 'Ze hebben jarenlang keihard gewerkt'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore