55 procent afgewezen

Recordaantal klachten reclames, meeste over tv-reclame met seksuele lading

29 mei 2020 11:17 Aangepast: 29 mei 2020 11:25
De reclame waar het vaakst over werd geklaagd.

Bij de Stichting Reclame Code (SRC) zijn vorig jaar 4255 klachten en meldingen van consumenten binnengekomen. Een recordaantal. Dat staat in het jaarverslag van de SRC.

De reclame waar vorig jaar het meest over werd geklaagd, was die van een internetwinkel. In die reclame vallen een man en een vrouw van de trap waarbij de man met z’n hoofd in de schoot van de vrouw belandt.

SRC: duidelijk humoristisch bedoeld

Veel klagers konden volgens de SRC de seksuele lading niet waarderen, maar de commissie besloot de klacht af te wijzen vanwege het 'duidelijk humoristisch bedoelde en absurdistische karakter' van de commercial. Toch besloot de adverteerder met een gekuiste versie te komen.

Volgens de stichting worden niet alle klachten direct aan de Reclame Code Commissie voorgelegd. In 2572 gevallen heeft een klacht niet tot een beslissing geleid. In de 648 gevallen waar wel een beslissing werd genomen, werd 55 procent van de klachten afgewezen.

In 287 gevallen werden volgens de SRC regels overtreden en is de klacht toegewezen. Dan ging het onder meer om reclames over voeding en niet-alcoholische dranken, gemotoriseerd vervoer, reizen en toerisme.

De meeste klachten die in behandelingen werden genomen gingen over reclames op internet (281), op enige afstand gevolgd door televisiecommercials (190) en ongeadresseerd drukwerk (57).

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit is de meest irritante reclame van 2019

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore