Vouchers voldoen niet

Vince kreeg voucher voor afgelaste examentraining: 'Ik ben al geslaagd'

28 mei 2020 14:29 Aangepast: 28 mei 2020 16:10
De geslaagde Vince wacht nog op geld van zijn geannuleerde examentraining Beeld © Eigen foto

Op eigen kracht behaalde de 16-jarige Vince onlangs zijn havo-diploma. Vanwege het coronavirus werden de examentrainingen die zijn ouders voor hem kochten, afgelast. Geld terug krijgt de familie niet, maar wel een voucher waarmee Vince alsnog een examentraining kan volgen. "Maar daar heb ik niks aan, ik ben al geslaagd."

Het verhaal van Vince staat niet op zichzelf. RTL Nieuws sprak met meerdere gedupeerden die een examentraining hadden gekocht bij onderwijsaanbieder Lyceo. Hun trainingen gingen niet door, maar ze moesten genoegen nemen met een voucher. 

Mosterd na de maaltijd

Met die waardebon kunnen ze dan in een latere fase alsnog een persoonlijke examentraining krijgen. "Dat is alsof je na het behalen van je rijbewijs nog een paar rijlessen cadeau krijgt", zegt jurist Arwin Mulderij - die 250 gedupeerden bijstaat. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM waarschuwt bedrijven die beroerde voucherregelingen aanbieden

"Ik denk dat iedereen begrip heeft voor bedrijven die het lastig hebben, als ze maar in gesprek gaan met de klant. Maar het probleem zit hem erin dat Lyceo alles heeft geprobeerd om de boel te manipuleren", zegt een van de gedupeerden - die anoniem wil blijven. 

725 euro aan trainingen

Onno Honig ging voor 725 euro het schip in toen hij een examentraining voor zijn dochter kocht. Die is inmiddels geslaagd en heeft niets meer aan een training voor Engels, Nederlands en aardrijkskunde. "En ik heb ook geen andere kinderen die nog een examen moeten doen."

Hier moeten vouchers aan voldoen

Vooropgesteld: bedrijven moeten klanten altijd naast een voucher ook altijd de optie geven om geld terug te krijgen. En wie wel een voucher wil accepteren, doet er goed aan om te letten voldoet aan de volgende punten:

  • de voucher moet een volwaardige vervanging zijn voor een niet-geleverde dienst
  • voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben
  • alle gemaakte kosten moeten worden vergoed, dus ook reserverings- en administratiekosten
  • openstaand restbedrag van de voucher moet worden uitbetaald

Probleem verschuiven

Voor de vader van Vince voelt de handelswijze van Lyceo als een truc. "Ze hebben stiekem de algemene voorwaarden aangepast. Er is geen ruimte voor een oplossing. Als ik een mail had gehad met 'joh, vervelend allemaal, we werken aan een oplossing', dan had ik daar begrip voor gehad. Maar ze maken nu van hun probleem, mijn probleem", zegt Erik Kwant, de vader van Vince. 

De gedupeerden hebben hun examentraining gekocht onder de voorwaarde dat wanneer een training wegens overmacht niet verplaatst kan worden, de koper kosteloos het contract kan opzeggen en het geld terugbetaald krijgt. Maar dat deel van de algemene voorwaarden heeft Lyceo inmiddels geschrapt. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coronaproof toiletbezoek met stoplicht: 'Zo kom je elkaar niet tegen'

Recht op geld terug

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet dat bedrijven met hun vouchers niet voldoen aan de regels. Ook in dit geval lijkt de handelswijze van Lyceo in strijd met het consumentenrecht. "Een voucher is in dit geval geen redelijk alternatief, als je het product echt niet meer nodig hebt. Dan heb je recht op geld terug", zegt ACM-directeur Edwin van Houten.

Lyceo stelt in een reactie dat mensen een jaar na aankoop hun geld terug kunnen krijgen. Ook beweert Lyceo dat hun regeling "is afgestemd met de ACM". Volgens ACM is dat 'pertinente onzin'. "Wij stemmen geen regelingen af met individuele bedrijven." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore