Verkeerde houding

Keukenstoel en laptop: meer RSI-klachten door thuiswerken

28 mei 2020 16:50 Aangepast: 29 mei 2020 10:31
Maar weinig mensen hebben thuis een goede werkplek. Beeld © iStock

Knopen in je rug, een stijve nek of pijnlijke armen of polsen? Je bent niet de enige. Fysiotherapeuten zien sinds ze weer open zijn opvallend veel mensen met 'kans-klachten', beter bekend als RSI. En dat komt niet alléén door een verkeerde houding.

Zo'n 80 procent van de patiënten die deze weken langskomen bij Fysiotherapie Middenweg in Amsterdam heeft klachten aan hun armen, nek of schouders (zogeheten kans-klachten) of last van zijn rug. "Dat is aanzienlijk meer dan normaal, dan maakt het aantal patiënten met dit soort klachten 50 tot 60 procent uit van het totaal", zegt eigenaar Erik Versluis.

Rondgang

Uit een rondgang van RTL Nieuws blijkt dat ook fysiotherapeuten elders in het land een toename zien van het aantal patiënten met dit soort klachten. En ook werkplekadviseur Katrien de Graaf van ErgoProfs hoort via werkgevers dat er veel mensen zijn met klachten door het thuiswerken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De RTL Z thuiswerktips: zo werk je rustig door ondanks corona

Dat is niet verwonderlijk: de keukentafel is niet gemaakt om acht uur per dag aan te werken, toch doen we dat nu. Met een laptop ook nog vaak, waardoor onze nek in een onnatuurlijke houding wordt gedwongen, en zonder goede stoel die onze rug en armen op de juiste manier ondersteunt.

Stress en slecht slapen

En de werkplek is niet de enige reden voor de klachten, zegt Versluis. "Stress is vaak ook een oorzaak. En daar hebben we nu natuurlijk ook meer last van. Het werk moet anders gedaan worden, kinderen vragen om aandacht, we hebben een partner die aan dezelfde keukentafel werkt, maken ons meer zorgen... En dan bewegen we ook nog minder en slapen we slechter. Dat werkt allemaal niet mee." 

Zo verklein je de kans op klachten

  • Zorg voor een ergonomische werkplek: met een goede stoel, los toetsenbord, externe muis en een stapel boeken onder je laptop kom je al een heel eind. 
  • Blijf geen acht uur op je stoel zitten. Bij voorkeur doe je ieder uur even iets anders, zegt fysiotherapeut Erik Versluis. "En dan het liefst meer dan even een kop koffie halen. Ga bijvoorbeeld wandelen tijdens je lunchpauze, of haal een stofzuiger door je huis. Het belangrijkste is dat je beweegt en een andere houding hebt."
  • Zorg voor afwisseling in je houding. "Ga bijvoorbeeld eens achter een andere tafel zitten, sta tijdens een vergadering, loop als je aan het bellen bent of zet je laptop een tijdje op je aanrecht", zegt werkplekadviseur Katrien de Graaf.
  • Slaap goed. Doordat ons normale ritme overhoop is gehaald, we extra stress hebben doordat het hele gezin thuiszit en we ons zorgen maken om dierbaren en/of ons werk, slapen we slechter. 

Aan de stress en het slaapgebrek kan een werkgever weinig doen, aan je houding thuis vaak wel. Een werkgever heeft namelijk een zorgplicht, wat betekent dat hij ervoor moet zorgen dat je tijdens je werk zo min mogelijk risico's loopt.

Grijs gebied

"Wat een werkgever precies moet doen, is een grijs gebied", zegt De Graaf. "Hij kan bijvoorbeeld zorgen dat je op een goede manier op kantoor kan werken, maar hij kan je ook meubilair laten ophalen van kantoor of je op kosten van de zaak spullen laten aanschaffen."

Overigens klinkt RSI eng, maar dat is het niet, wil Versluis benadrukken. "Het is heel vervelend, maar als je er niet mee door blijft lopen dan is het goed te behandelen en kom je er bijna altijd weer van af."

Zo zorg je thuis voor een betere werkplek

Je werkgever moet - ook als je thuiswerkt - zorgen voor een goede werkplek. Maar je kan zelf ook makkelijk (en goedkoop) zorgen voor een betere werkhouding aan de keukentafel, laat Editie NL zien..

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore