Spelen met telefoon

Automobilist hardleers: 'We denken oprecht dat we kunnen gamen achter het stuur'

18 mei 2020 12:58 Aangepast: 18 mei 2020 14:27
Beeld © iStock

Ondanks strengere controles en de overheidscampagagne 'Rij MONO' kunnen mensen zich blijkbaar niet beheersen. Automobilisten en fietsers blijven spelen met hun telefoon, terwijl dat niet mag en gevaarlijk is. Sterker nog: er wordt steeds meer iets gecheckt, gefotografeerd en zelfs gegamed. "Mensen overschatten hun eigen kunnen."

Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon in het verkeer, zo staat in een nieuw rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bijna 69 procent van de Nederlanders gaf aan vorig jaar wel eens aan de telefoon te hebben gezeten in het verkeer. In 2017 lag dat percentage iets lager.

Rijdend appen

Ruim 66 procent daarvan doet dat tijdens stilstand, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Bijna 57 procent gebruikt de telefoon tijdens het rijden of lopen. Voetgangers zitten het vaakst op hun toestel, namelijk 84,4 procent. Daarna volgen automobilisten (65,6 procent) en fietsers (55,7 procent).

Twee jaar geleden deed het SWOV het onderzoek voor het eerst. Toen bleek al dat veel mensen niet van hun smartphone af kunnen blijven terwijl ze aan het verkeer deelnemen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Met indringend nummer wil rapper Snelle telefoongebruik op fiets tegengaan

Uit eerder onderzoek bleek dat er jaarlijks tientallen doden en honderden zwaargewonden vallen bij ongelukken ontstaan doordat iemand zat te bellen of te appen. Je telefoon gebruiken achter het stuur vergroot het risico op een ongeluk wel 6,1 keer.

In 2018 begon de overheid daarom met de campagne MONO, met als doel mensen tegen de verleiding van hun smartphone te beschermen. Verkeersdeelnemers wordt verzocht ervoor te zorgen dat de telefoon op stil staat.

Strenge maatregelen

Ook werden er vorig jaar verdere maatregelen getroffen: per 1 juli 2019 mogen weggebruikers volgens de wet geen telefoon meer vasthouden tijdens het rijden. En dan maakt het niet uit waarvoor je die gebruikt. In oktober ging de politie ook strenger controleren: met speciale, slimme camera's werd de jacht op overtreders geopend.

Ondanks de aandacht en maatregelen, stijgt het telefoongebruik. Opvallend aan de cijfers: significant meer mensen zijn hun toestel gaan gebruiken om navigatie in te stellen, muziek te luisteren en spelletjes te spelen.

Makkie

"Automobilisten zijn enorm hardleers. Ze overschatten hun eigen kunnen, en dat is een hardnekkig probleem", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen tegen RTL Nieuws.

"Het probleem is ook dat je als weggebruiker steeds bevestiging krijgt, want het gaat toch altijd goed? Zo werkt dat in de hersenen. Je denkt: 'Makkie, ik kan er nog wel wat bij doen'. We denken oprecht dat we zelfs kunnen gamen achter het stuur." En het gaat er juist om dat je altijd alert moet zijn, omdat er zomaar wat mis kan gaan. 

archieffoto archieffoto

Wat volgens Tertoolen moet gebeuren: strengere handhaving. "Je leest dan dat er strenge controles komen, maar de automobilist of de fietser merkt daar weinig van. De kans om betrapt te worden, is zo klein. Als mensen voelen dat de pakkans groter wordt, dan zal dat wel wat helpen."

Gevaarlijke situaties

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat ruim 8 procent van de automobilisten wel eens heeft meegemaakt dat hun eigen mobiel telefoongebruik heeft geleid tot gevaarlijke situaties. Ook is gevraagd of ze hebben meegemaakt dat het telefoongebruik van anderen tot gevaarlijke situaties heeft geleid. 69 procent van de automobilisten gaf aan dat dit het geval was.

Of maatregelen treffen überhaupt wel helpt? "Dit is zo'n hardnekkig probleem dat je moet roeien met de riemen die je hebt. En je kunt wel degelijk wat doen als overheid. Strenger handhaven, en blijvend aandacht ervoor houden. Er zijn nieuwe acties in voorbereiding, ook bijvoorbeeld op regionaal niveau, om meer aandacht voor dit probleem te hebben. En dat gaat dan verder dan een bordje langs de weg."

Appen op de fiets verboden, maar wat als je stilstaat?

De verleiding is groot: even een appje sturen of een nieuw nummer opzetten als je aan het fietsen bent. Het mag niet meer.

Wat mag wel?

In de wet staat letterlijk: ‘Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.’

Als je stilstaat met je auto, brommer of fiets, bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file, dan mag je de telefoon wel vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar zodra je weer in beweging komt, is er wel sprake van rijden. Hou je de telefoon dan nog vast, dan kun je een bekeuring krijgen. Dus ook in een rijdende file.

Staat je telefoon in een houder terwijl je ’m bedient, dan ben je niet in overtreding. Er is dan geen sprake van 'vasthouden'. Overigens kun je wel een bekeuring krijgen als het bedienen van je telefoon tot gevaarlijk weggedrag leidt.

Je mag volgens de wet geen telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat zoals een muziekspeler, navigatieapparaat of tablet vasthouden tijdens het rijden en fietsen. Voor fietsers die met een telefoon in de hand rijden is de boete 95 euro, voor automobilistenis dat 240 euro. 

Bron: Overheid

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore