Aangespoeld aan kust

Weinig lessen getrokken uit ramp op Wadden: veel mis met containerschepen

14 mei 2020 11:40 Aangepast: 14 mei 2020 11:41
Mensen ruimen troep op Terschelling op na een storm. (archieffoto) Beeld © RTL NIeuws

Er is niet veel geleerd van de ramp met de MSC Zoe op de Nederlandse Wadden. Met een meerderheid van de containerschepen is wat mis als het gaat om het laden en vastzetten van containers, blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De MSC Zoe verloor in 2019 in stormachtig weer bijna 350 containers.

De beelden van de containers die aanspoelden aan de kust van de Waddeneilanden kan iedereen zich vermoedelijk wel herinneren:

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzocht 69 zeeschepen in de Rotterdamse haven. Bij 67 procent daarvan werden regels en wetten rond containers overtreden. Het gaat bijvoorbeeld om het niet vastzetten van laadruimluiken, het gebruik van beschadigd sjormateriaal en het niet of niet goed vastzetten van containers.

Het ILT-onderzoek geeft geen antwoord op de vraag waarom de MSC Zoe containers verloor, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet daar onderzoek naar.

Op tijd vertrekken

Dat de schepen steeds groter worden en de stapels containers erop hoger, noemt Van Nieuwenhuizen wel een aandachtspunt. Hoe de containers worden neergezet heeft invloed op de stabiliteit van het schip.

Het laden en lossen van dit soort schepen is gespecialiseerd werk. Sjorbedrijven moeten met een aantal ploegen tegelijk aan de slag om het grote schip op tijd te laten vertrekken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore