Nederland

Kappers staan te popelen – en hun klanten ook

09 mei 2020 14:56 Aangepast: 09 mei 2020 15:25
Gedesinfecteerde stoelen en lijnen op de vloer: het gaat er bij de kapper straks anders aan toe. Beeld © ANP

Maandag kan het weer: dan kun je eindelijk je dode punten, uitgroei en andere corona-ellende laten verhelpen. Kappers krijgen het gelijk behoorlijk druk: 'In drie dagen evenveel reserveringen als normaal in een maand'

"De vraag is enorm", zegt Gonny Eussen van branchevereniging ANKO. "We horen dat er op sommige plekken in drie dagen evenveel reserveringen worden gedaan als normaal in een maand."

Volgens online reserveringsplatform Treatwell zijn vooral kleurbehandelingen populair. Het platform ziet ook dat mensen vaker dicht bij huis reserveren, en juist minder bij kappers in stadscentra.

Om middernacht open

Ook bij kapper Eric Craft uit Maastricht staat de telefoon roodgloeiend. "Ik heb donderdag, de eerste dag dat mensen weer konden reserveren, meer dan 150 afspraken gemaakt."

Craft zal waarschijnlijk de allereerste kapper van Nederland zijn die zijn schaar weer in iemands haar kan zetten: in zijn zaak in Maastricht worden maandag stipt om middernacht de eerste klanten geholpen.

Craft: "Een aantal klanten wilde per se als eerste, en grapten dat ze desnoods zelfs 's nachts voor de deur zouden komen zitten. Ik vond het wel een leuk idee, dus knippen we maandagnacht de eerste vier klanten."

Ook na maandagnacht zet Craft alles op alles om de wachtlijst weg te werken. "We gaan vaker en langer open, en al het parttime personeel gaat fulltime aan de slag. We verwachten in de eerste twee, drie weken het grootste deel weer te kunnen helpen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De 5 spelregels... bij de kapper

Strikt protocol

Een knipbeurt zal er wel anders aan toegaan, denkt Eussen van branchevereniging ANKO. "Er is een strikt protocol, waarbij veel verantwoordelijkheid bij de kappers ligt. Zo moet de kapper een vragenlijst afnemen bij klanten die een afspraak maken, om te controleren of zij geen klachten hebben. Bij binnenkomst moet dat nog eens."

Ook kunnen er minder klanten worden geholpen, omdat er ook in de kapperszaak zoveel mogelijk ruimte moet worden gehouden. Dat betekent: minder stoelen, geen wachtruimte, meer tijd tussen de afspraken en plexiglazen schotten bij de balie.

"Daardoor is de omzet nog niet gelijk terug op het oude niveau, ondanks de drukte," zegt Eussen. "We zien allerlei creatieve oplossingen, van kappers die langer openblijven, of die in shifts gaan werken. We vragen ook aan gemeenten om een beetje coulant te zijn met de openingstijden. Maar we hebben het idee dat ze daar in deze omstandigheden wel begrip voor hebben."

Niet in te halen

Toch zal de gemiste omzet nooit meer helemaal worden ingehaald, denkt Eussen. "Er zijn ook wel een aantal kappers omgevallen. We zijn heel blij met de steun vanuit de overheid, maar die dekt niet alles."

Ook kapper Craft verwacht de schade niet in te kunnen halen. "We zijn zeven weken dicht geweest. Dat betekent voor veel mensen dat ze één knipbeurt over hebben geslagen. Als je nu geknipt wordt, ga je natuurlijk niet over drie weken wéér. We gaan ongetwijfeld een paar goede weken tegemoet, maar ik verwacht dit jaar op 10 tot 15 procent minder omzet uit te komen. Voor kappers die minder mogelijkheden hebben hun capaciteit uit te breiden, zal dat verlies nog groter zijn."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore