Geen coulance

Reisbranche: inreisverbod of niet, geen geld terug bij annulering

02 mei 2020 16:38 Aangepast: 04 mei 2020 08:22
Kamperen in Frankrijk: mag het weer? Beeld © ANP

Wie een huisje of campingplek heeft geboekt in een land waar je niet naartoe mag reizen, hoeft niet te rekenen op coulance van de reisbranche. Het huisje of tent is immers beschikbaar en dat je er niet heen mag, is niet de schuld van de reisorganisator, aldus de branche.

Alleen als het ministerie van Buitenlandse Zaken code rood heeft afgegeven, wordt de reis door de organisator geannuleerd en is de reiziger zijn geld niet kwijt. Ze krijgen dat overigens doorgaans niet direct terug, maar eerst een voucher. Met het uitgeven daarvan probeert de reisbranche te voorkomen dat bedrijven omvallen als zij al hun klanten ineens hun geld terug moeten geven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Garantiefonds dekt coronavoucher tot juni, maar middelen beperkt

Gezinnen die hun vakantie al hadden geboekt, zijn daardoor in ieder geval hun geld niet kwijt meteen kwijt. Dat risico loopt het gezin van Claudia Jeuring uit Emmen wel. Ze meldt zich bij RTL Nieuws omdat ze andere gezinnen wil waarschuwen. Zij moet over enkele dagen de rest van haar vakantie naar Zuid-Frankrijk betalen. 

Reisverbod in Frankrijk

Ze twijfelt alleen: op dit moment geldt een reisverbod in het land. En het is maar de vraag of dat in juli, als het gezin met vier kinderen voor tien dagen een stacaravan in het land heeft geboekt, is opgeheven.

Stel dat dit niet zo is, kun je dan kosteloos annuleren, vroeg Jeuring zich af. Want anders kan ze dat beter nu doen: dan is ze weliswaar haar aanbetaling van 600 euro kwijt, maar dat is nog altijd een minder grote strop dan het totaalbedrag van 1980 euro. 

"Helaas bevindt zich dit ook buiten onze invloedssfeer."

'Buiten onze invloedsfeer'

Want die strop dreigt wel als het gezin in juli niet mag afreizen vanwege Nederlandse of Franse coronamaatregelen. Reisorganisator Lux-Camp meldt op de site dat het 'uiteraard' snapt dat reisbeperkingen van overheden voor 'een lastige situatie' kunnen zorgen. "Helaas bevindt zich dit ook buiten onze invloedssfeer", vervolgt het bedrijf.

En het bijbehorende risico is daarmee voor de klant, beroept het bedrijf zich op de richtlijnen van branchevereniging ANVR. "Wij kunnen leveren", aldus Lux-Camp en daarmee is het pech voor de consument: die is z'n geld kwijt. 

"Van de consument wordt coulance gevraagd bijvoorbeeld met de uitgifte van vouchers in plaats van je geld terug te krijgen, maar omgekeerd is begrip ver te zoeken."

Eenrichtingsverkeer

En dat steekt bij Jeuring. "Van de consument wordt coulance gevraagd bijvoorbeeld met de uitgifte van vouchers in plaats van je geld terug te krijgen, maar omgekeerd is begrip ver te zoeken." Ze benadrukt dat vakantie op dit moment sowieso de minste prioriteit heeft. "Wij liggen ook niet wakker van die 600 euro, maar een ander wellicht wel. En het is sneu om mensen zo voor de gek te houden", zegt ze. "Het gaat wel om geld waar we allemaal hard voor moeten werken."

Het bedrijf LuxCamp reageerde niet direct op een verzoek om commentaar van RTL Nieuws. De familie Jeuring kreeg nog wel het aanbod om de vakantie kosteloos om te boeken naar een andere camping of periode. Als die boeking goedkoper zou zijn dan de oorspronkelijke, dan rekent het bedrijf daar overigens nog wel 30 procent annuleringskosten over het prijsverschil bij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Krijg je een voucher in plaats van geld terug? Dit zijn je rechten

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van