Overbezette bezorgservice

Online boodschappen bestellen bijna onmogelijk voor ouderen

16 april 2020 09:35 Aangepast: 16 april 2020 15:04
Beeld © ANP

Veel ouderen kunnen of durven niet naar de supermarkt vanwege het coronavirus. Dan is een boodschappenbezorgservice ideaal, maar die zijn vaak helemaal volgeboekt. En dat geeft een hoop stress. "Ik heb er wakker van gelegen."

Op 11 maart heeft ouderenbond ANBO een speciale telefoonlijn in het leven geroepen vanwege de coronacrisis, waar ouderen hun vragen kunnen stellen. De telefoon staat sindsdien roodgloeiend, vertelt Bernadet Naber van de bond. Eén van de meestgestelde vragen: kan iemand me alsjeblieft helpen met de boodschappen?

Met die vraag belde Gilberte de Groot (73) ook. Haar bezoekje aan de supermarkt is voor de Amsterdamse normaal haar beweging van de dag. Maar dat is door het coronavirus veranderd. 

'Ouderenuurtje geen optie'

"Ik durf niet naar de supermarkt", vertelt ze. "Een vriend van mij heeft boodschappen gedaan en die is nu besmet. En het boodschappen doen is het enige waarbij hij met mensen in aanraking kwam." 

Het speciale ouderenuurtje in de supermarkt is voor haar ook geen optie. "Dan lopen mensen alsnog vlak langs je heen. Dat gaan we niet doen."

Gilberte (73) durft niet naar de supermarkt vanwege corona. Gilberte (73) durft niet naar de supermarkt vanwege corona.

Boodschappen laten bezorgen leek haar een oplossing, dus verdiepte ze zich in Picnic, Albert Heijn 'en al die winkels die die diensten hebben'. Maar die hadden geen dagen meer vrij, zegt ze. "Heel veel mensen willen natuurlijk nu hun boodschappen laten bezorgen."

Het leverde haar stress en een slapeloze nacht op. "Ik heb er wakker van gelegen." Daarop belde ze de ANBO en kreeg ze uiteindelijk haar boodschappen, dankzij 'lieve mensen die zich aanboden'. En een oproep online leverde twee vrijwilligers in de buurt op, die haar sindsdien helpen. "Twee minuten na het plaatsen van de oproep belde een meisje dat ze boodschappen voor me wilde doen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ouderen terughoudend met vragen hulp onbekende'

Er zijn veel meer ouderen en kwetsbaren zoals Gilberte die in de stress zitten over hun boodschappen, zegt Bernadet Naber van de ANBO. Soms bellen mensen zelfs huilend op omdat ze niet weten wat ze moeten doen. "We hebben een beroep gedaan op supermarkten en bezorgservices: houd tijdslots vrij voor de meest kwetsbare mensen die niet naar de supermarkt kunnen of durven, zoals ouderen. Dat probleem moet snel worden opgelost." 

CBR-examinatoren helpen ouderen

Op dat verzoek hebben ze nog niet veel respons gekregen. Supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Picnic zien het ook nog niet zitten, laten ze in een reactie aan RTL Nieuws weten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederland doet massaal online boodschappen: 700 man erbij voor Picnic

Om toch te zorgen dat ouderen hun boodschappen krijgen, is de ouderenbond samen met het CBR een initiatief gestart. Zo'n 45 examinatoren die wel de beschikking over een auto hebben, maar geen rijexamens kunnen afnemen, doen nu door het hele land boodschappen voor ouderen.

Rekening houden met kwetsbaren

"Op die manier hebben we al heel veel mensen kunnen helpen", zegt Naber. "Is er geen examinator in de buurt, dan gaat één van onze vrijwilligers op pad. Het CBR legitimeert zich ook bij de oudere en het is een officiële instantie, waardoor het vertrouwd is."

De ANBO roept burgers ook op rekening te houden met kwetsbare mensen. "Als je zelf naar de supermarkt kunt, bestel dan alsjeblieft niet online", vraagt de organisatie. "Anders blijven de bezorgdiensten overbezet en zitten ouderen zonder boodschappen."

Aparte bezorgmomenten voor ouderen

Aparte bezorgmomenten reserveren voor ouderen en kwetsbare mensen? Dat zien supermarkten nog niet zitten, laten ze weten in een reactie.

Picnic

Voorlopig komen er geen aparte slots voor ouderen bij Picnic, laat het bedrijf weten. Dat is qua data niet mogelijk. "We verzamelen geen informatie over leeftijden." Wel heeft het bedrijf de momenten om een tijdslot te kiezen, verplaatst van 00.00 uur 's nachts naar 09.00 uur 's ochtends. "Om te zorgen dat iedereen een gelijke kans heeft."

Per dag melden zich 20 tot 30 ouderen en kwetsbaren bij hen die het niet voor elkaar krijgen boodschappen te bestellen. Die mensen sturen ze door naar Gewoon Mensen, waar vrijwilligers hulpvragen oppakken. Ook is de bezorgdienst een samenwerking gestart met ziekenhuizen, om medisch personeel en kwetsbare mensen voorrang te geven in de app. "Het ziekenhuis helpt mensen selecteren die voorrang krijgen op tijdslots. Dat willen we verder uitrollen in Nederland."

Albert Heijn

Ook Albert Heijn zet niet in op aparte bezorgmomenten. "Ouderen kunnen, als zij dit willen, een bezorgbundel nemen en een persoonlijk bezorgmoment kiezen. Dan zijn ze altijd verzekerd van dit tijdstip." 

Het bedrijf probeert zo veel mogelijk extra bezorgmomenten te creëren. "Daarnaast worden meer bezorgmomenten gerealiseerd door dagen toe te voegen waarop normaal gesproken niet thuisbezorgd wordt, zoals Koningsdag en Bevrijdingsdag." 

Jumbo

Jumbo is vooralsnog ook niet bezig met het openzetten van aparte bezorgmomenten voor kwetsbare mensen. "We realiseren ons dat het voor sommige mensen minder makkelijk boodschappen doen is op dit moment", reageert een woordvoerder. "We roepen daarom via verschillende kanalen op om ‘normaal’ boodschappen te doen, zowel online als in onze winkels."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore