Logistieke nachtmerrie

Nederlandse zeelieden kunnen geen kant op door corona: 'Juist nu een knuffel nodig'

16 april 2020 11:28 Aangepast: 16 april 2020 15:04
Eerste stuurman Chris Kuiken is een van de tweeduizend Nederlandse zeelieden die wacht op aflossing.

Tweeduizend Nederlandse zeelieden beleven erg onzekere tijden door de coronacrisis. Zij kunnen niet worden afgelost door collega's vanwege het risico op besmetting. En daardoor zitten zeelieden maanden langer op een schip dan gepland. "Er zit niks anders op dan wachten en hopen op een oplossing."

Sinds de 7-jarige Liza haar vader op 27 februari voor de laatste keer uitzwaaide, heeft ze hem niet meer gezien. Vanwege het coronavirus mag er geen familie aan boord. Ook niet als zijn schip aanmeert in Rotterdam.

Liza begrijpt daar niets van: "Waarom kan ik niet even bij hem op bezoek? Ik heb toch geen corona?"

Gemis

"Als gezin ben je door de jaren heen wel gewend aan het gemis", zegt Yvonne Verburg. "Maar tussen die lange maanden door haar papa even kunnen knuffelen is onmisbaar. Je wilt niet dagelijks alleen maar even bellen. Maar er zit niks anders op dan wachten en hopen op een oplossing."

Liza (7) met haar vader Hendrik-Jan Jellema in de Rotterdamse haven. Liza (7) met haar vader Hendrik-Jan Jellema in de Rotterdamse haven.

Maar die oplossing lijkt niet zomaar gevonden. De schepen zijn een soort drijvende quarantaineplekken. Nieuwe zeelieden die aan boord stappen vormen een flink risico op besmetting.

Transport over water onmisbaar

Daardoor zit er voor de zeelieden niks anders op dan aan boord te blijven. De zeescheepvaart is een cruciale schakel in de economie. Transport van medische hulpgoederen over water is onmisbaar. Rederijen proberen daarom het leven op de schepen wat dragelijker te maken.

"We zijn vooral blij met het verbeterde internet", vertelt Chris Kuiken aan de telefoon. Hij ligt met zijn containerschip in de haven van Montreal, Canada. "Nu kunnen we ook onderweg videobellen met familie."

Het uitzicht van de Nederlandse stuurman Hendrik-Jan Jellema op volle zee. Het uitzicht van de Nederlandse stuurman Hendrik-Jan Jellema op volle zee.

Impact

Kuiken is eerste stuurman op het schip. Naast hem zijn er nog vijf Nederlanders aan boord, de rest komt uit de Filipijnen. "De sociale vaardigheden staan bij zeelieden niet echt op de eerste plaats", zegt Kuiken lachend. "We zijn vooral technisch begaafd. Over gevoelens wordt op het schip niet zo snel gepraat."

Toch hebben de verhalen van het thuisfront veel impact op hem en zijn collega's. "Het gekke is dat wij uit Rotterdam vertrokken toen er nog helemaal niets aan de hand was. De impact van corona blijft daarom moeilijk voor te stellen."

Videobellen is een dagelijkse routine geworden voor stuurman Chris Kuiken en zijn 3 kinderen. Videobellen is een dagelijkse routine geworden voor stuurman Chris Kuiken en zijn 3 kinderen.

Dat is voor zijn vrouw en drie kinderen wel anders. "Als zeemansvrouw heb ik de afgelopen jaren wel geleerd flexibel te zijn", vertelt Loes Hermanns. "Maar in deze tijd er alleen voor staan is best pittig."

Reddingsboot

Haar dochters hebben zich na de corona-uitbraak zonder al te veel problemen aangepast. "Natuurlijk balen ze dat hun vader een stuk langer wegblijft. Maar onze jongste, Tibbe, snapt er helemaal niks van. 'Waarom springt papa niet gewoon op de reddingsboot om naar huis te varen', vroeg hij laatst nog."

Toch zal de 11-jarige Tibbe net als vele andere kinderen nog moeten wachten. Nederlandse rederijen hebben nog geen blijvende oplossing gevonden en stellen aflossing daarom steeds verder uit.

Wordt de klimaatcrisis erger door corona?

Door de coronacrisis wordt er flink minder CO2 uitgestoten. Goed nieuws voor het klimaat dus. Maar dat tij kan zomaar gaan keren: want hoe belangrijk is verduurzaming nog tijdens een diepe economische recessie?

Oplossing

De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Rederijen (KVNR) zoekt samen met zeeliedenvakbond Nautilus een oplossing voor de tweeduizend Nederlandse zeelieden. Want de tijd dringt. Bemanningsleden nog veel langer op de schepen houden, kan gevaarlijke situaties opleveren. Oververmoeidheid ligt op de loer.

Loes Hermanns hoopt dat haar man snel weer voet zet op Nederlandse bodem. "Chris zou drie maanden wegblijven, maar dat worden er nu waarschijnlijk vijf."

"Het liefst zou ik zeggen: 'ga bij de eerstvolgende haven van boord en pak zo snel als je kan het vliegtuig'. Maar met alle mogelijke risico's zijn wij al blij als we hem eind mei eindelijk op kunnen halen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Vooral jongeren en mensen met laag inkomen geraakt door coronacrisis

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore