Tips

Ongezonde trek? Zo voorkom je dat je aankomt nu je noodgedwongen thuis zit

31 maart 2020 18:07
Beeld © Getty Images

We weten het allemaal: gezond eten en bewegen is belangrijk. Maar nu we binnen moeten blijven en daarom vaak thuis werken, is bij veel mensen de motivatie hiervoor verdwenen. Hoe zorg je ervoor dat je niet iedere dag de kast leeg eet of met een zak chips op de bank belandt? Een diëtist en personal trainer geven tips.

Diëtist en toegepast psycholoog Eveline van de Waterlaat ziet het ook bij haar eigen cliënten gebeuren: diëten wordt lastiger. "Er zijn twee kampen. De eerste groep zegt minder verleidingen te hebben omdat feestjes en etentjes weggevallen zijn. Maar de grootste groep geeft aan dat de verleiding om te snoepen juist groter is geworden nu ze thuis zitten", vertelt ze tegen RTL Nieuws.

Fit blijven tijdens de coronacrisis doe je zo

Hoe zorg je er in deze periode voor dat je toch een beetje in conditie blijft? Gewoon met huis-tuin-en-keukenapparatuur!

Een oorzaak daarvan kan zijn dat mensen de coronacrisis of thuiswerken als stressvol kunnen beschouwen. "Er zijn bijvoorbeeld moeders die thuis moeten werken en tussendoor de kinderen les moeten geven. Er wordt dan aan alle kanten aan je getrokken en daar komt een stukje stress bij kijken. Dan ben je sneller geneigd om naar een snack te grijpen."

Emotionele honger

Mensen vinden het bovendien lastig om lichamelijke- en emotionele honger te onderscheiden, legt ze uit. "Lichamelijke honger komt geleidelijk opzetten, emotionele honger plotseling. Bij emotionele honger heb je eigenlijk geen behoefte aan eten, maar aan iets anders, bijvoorbeeld een goed gesprek. Probeer hier bij stil te staan voordat je gaat eten. Heb je wel echt honger?"

Diëtiste Eveline van de Waterlaat ziet het gebeuren: diëten wordt lastiger. Diëtiste Eveline van de Waterlaat ziet het gebeuren: diëten wordt lastiger.

Dat juist ongezonde snacks dan zo aantrekkelijk zijn, is volgens Van de Waterlaat eenvoudig te verklaren. "Ze zijn snel klaar. Je hoeft ze alleen maar te pakken en in je mond te stoppen. Ze geven snel energie omdat ze veel suiker en vet bevatten. Als je nu 's avonds de kinderen op bed hebt gelegd en eindelijk tijd hebt voor jezelf, denk je al snel dat daar een snack bij hoort."

Niet in huis halen

Maar hoe weersta je dan die verleiding? Eigenlijk is er maar één grote tip, zegt de diëtiste: "Haal het gewoon niet in huis. Als je het niet binnen handbereik hebt, kun je het ook niet eten. Je gaat nu niet zo snel naar de supermarkt om alleen nog even een zak chips te halen."

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, erkent ook Van de Waterlaat. Je bent namelijk vaak niet de enige persoon in het huishouden. "Als je toch snacks in huis haalt, zorg dan dat ze niet in het zicht liggen. Zet de paaseitjes dus niet op een schaaltje op tafel, maar in een afgesloten bakje achterin de kast. Als je er toch wat van wilt eten, pak dan iets uit het bakje en zet het vervolgens gelijk weer terug."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo wordt thuissporten nog net wat aantrekkelijker

Maar het is niet alleen een uitdaging om de voorraadkast niet leeg te roven, ook jezelf motiveren om te blijven sporten kan flink lastig zijn. Dat erkent ook personal trainer Margreeth Anema. Haar afspraken zijn voorlopig afgezegd, maar ze staat haar klanten nog wel telefonisch bij.

"Ze geven aan het moeilijk te hebben, maar aan de andere kant worden ze ook creatief. In plaats van sporten, gaan ze bijvoorbeeld een uurtje wandelen." Maar volgens Anema is het ook helemaal niet zo moeilijk om in huis te sporten. "Je kunt allerlei meubels gebruiken om oefeningen te doen, bijvoorbeeld een trapje als step of flessen gevuld met water als gewichten."

Personal trainer Margreeth Anema coacht haar klanten nu telefonisch. Personal trainer Margreeth Anema coacht haar klanten nu telefonisch.

Maar die motivatie om te blijven sporten, waar haal je die dan vandaan? Volgens Anema hoef je niet per sé te sporten, maar is het wel belangrijk om te blijven bewegen, bijvoorbeeld door een rondje te wandelen - uiteraard op gepaste afstand en plekken waar het niet druk is.

"Het is nu verleidelijk om elke avond met een zak chips en reep chocolade op de bank te zitten. Als je daar eenmaal aan begint, is het daarna moeilijker om weer je motivatie terug te vinden om te gaan bewegen. Begin er niet aan."

Routine

Een oplossing kan volgens Anema zijn om iedere dag op een vast tijdstip te bewegen, zodat het een routine wordt. "Loop bijvoorbeeld 's ochtends, voordat je begint met werken, een blokje om. Zo haal je niet alleen een frisse neus, maar blijft het ook fris in je hoofd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Arie Boomsma en Videoland houden je fit tijdens coronacrisis

Volgens de personal trainer is het ook belangrijk om jezelf te blijven uitdagen. "Maak bijvoorbeeld een challenge voor jezelf en houdt de vorderingen bij: hoeveel keer kan ik opdrukken? Of hoeveel keer kan ik een wc-rol verzetten van links naar rechts vanuit een plank positie", lacht Anema.

Een derde tip is elkaar motiveren. "Als je op internet een filmpje van een leuke of goede workout hebt gevonden, deel deze dan via whatsapp met je vrienden. Samen sporten via Facetime kan ook."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Suikerverslaafd: wat al dat zoet met je doet

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore