Ga naar de inhoud
Steun bij elkaar

Campagne #Daslief voor saamhorigheid tijdens coronacrisis: 'Hebben elkaar hard nodig'

Kleinkinderen steken hun oma een hart onder de riem. Beeld © ANP

Mensen die applaudisseren, buren die boodschappen doen voor elkaar of kleinkinderen die een spandoek maken voor ouderen. Het zijn lichtpunten in de sombere realiteit van de coronacrisis. Om de bijzondere acties in Nederland te stimuleren lanceert Sire daarom de campagne #Daslief.

Vanaf vandaag zijn uitingen van de campagne van Sire (Stichting Ideële Reclame) te zien op televisie, radio, andere media en in het straatbeeld. Het idee is om Nederlanders die elkaar willen steunen of advies willen geven aan te moedigen en te bedanken.

'Elkaar harder nodig dan ooit'

"We hebben elkaar op dit moment en in de nabije toekomst harder nodig dan ooit", zegt Lucy van der Helm, directeur van Sire. "Met deze campagne bedanken we alle Nederlanders voor hun mooie initiatieven, groot of klein. We kunnen elkaar inspireren tot behulpzaamheid, vooral als we het zien én delen."

Vier weken zonder oma's, kinderen verrassen met spandoek

00:33
De kinderen kwamen zelf met het idee voor een spandoek voor oma Martie.

Vorig jaar lanceerde Sire nog de campagne #Doeslief om te zorgen dat Nederlanders wat vriendelijker met elkaar omgingen. Onderzoek wees uit dat veel landgenoten onaardig gedrag in de maatschappij een steeds groter probleem vonden. Nu worden Nederlanders dus aangespoord om goed voor elkaar te (blijven) zorgen.

'Collectieve kwetsbaarheid'

"Veel mensen beleven voor het eerst in hun leven een situatie van collectieve kwetsbaarheid", zegt Paul van Lange, hoogleraar Sociale Psychologie aan de VU Amsterdam. "Dat zorgt voor een unieke ervaring van sterke lotsverbondenheid. Met als
resultaat dat mensen meer voor elkaar over hebben, spontaan, niet calculerend."

Wie op social media mee wil doen aan de actie kan gifjes en logo's vinden op de website van de stichting.  

Richard
Lees ook:
Richard zamelt laptops in voor kinderen die er geen hebben

Hartverwarmend: spandoeken, pianoconcerten voor buren of tulpen voor ouderen

De afgelopen weken toonden veel Nederlanders zich van hun beste kant met hartverwarmende initiatieven. 

  • De kleinkinderen van oma Martie (85) maken een spandoek voor haar. "Het gaf zo’n fijn gevoel. Normaal gesproken pas ik altijd op de kinderen, maar nu kom ik niet meer buiten. Ik zit al vier weken binnen." 
     
  • ICT'er Richard Schenkeveld besluit laptops in te zamelen voor gezinnen die het niet zo breed hebben.
     
  • Een buurtconcert in de Polluxstraat in Hilversum: "Iedereen mag meedoen en je mag alles gebruiken om lawaai te maken"
     
  • Patricia en Alette brengen tulpen naar eenzame ouderen en ondernemers:  "Echt geweldig. Mensen wilden graag weten waarom wij dit deden. Dan zeiden wij dat alles zo negatief is de laatste tijd, je moet elkaar er doorheen helpen."
     
  • Pianoleraar Frank Antens vraagt iedere dag buurtbewoners een verzoeknummer in te sturen in de buurtapp. Vervolgens kiest hij er eentje uit en speelt hij het op zijn piano
     
  • Deze chef-kok helpt bij simpel en gezond koken tijdens de crisis. "Ik moest me wel inhouden om het niet te lastig te maken." Zijn filmpjes worden goed bekeken.
     
  • Ondernemers uit Stadskanaal hebben een eigen bezorgdienst opgezet. En met succes. "De inwoners hebben Bol.com niet meer nodig." 

Saxofoonconcert tijdens quarantaine: 'Muziek brengt vrolijkheid'

01:09
Ook in Israël moet bijna iedereen binnenblijven vanwege het coronavirus. Om de boel iets dragelijker te maken hield saxofonist Yarden Klayman een concert vanaf een dak in Tel Aviv.