Antisemitisme

'Bol.com moet verkoop antisemitische boeken staken'

27 februari 2020 18:55 Aangepast: 27 februari 2020 21:06
Beeld © ANP

Webwinkel Bol.com moet de verkoop van boeken met antisemitische inhoud staken. Die oproep doet het Nederlandse Auschwitz Comité. Maar Bol.com is dat niet van plan.

Onlangs werd duidelijk dat Bol.com en Amazon.com lectuur verkopen met antisemitische en neonazistische inhoud. Een voorbeeld is het via Bol.com te verkrijgen boekje Der Giftpilz, een boekje van de veroordeelde oorlogsmisdadiger Julius Streicher met antisemitische propaganda.

Amazon neemt maatregelen

Het Auschwitz Comité is niet de enige organisatie die webwinkels oproept geen antisemitische boeken te verkopen. Eerder deze maand riep het Poolse Auschwitzmuseum de webwinkel Amazon al op om dit soort boeken uit de online verkoop te halen. Amazon kondigde maatregelen aan.

Het museum stuurde via Twitter ook een bericht naar Bol.com: "Wij verzoeken u vriendelijk om wrede antisemitische nazi-propagandapublicaties uit uw winkel te verwijderen. Maak geen winst met woorden die in het verleden de weg naar de Holocaust hebben gebaand."

Die winst wordt niet gemaakt, vertelt een woordvoerder van Bol.com. Er wordt amper geld verdiend aan de boeken, zegt ze. Verwijderen is kiezen voor de gemakkelijke weg, vindt ze. "We zijn ons bewust van de tendens die er is. Dat mensen erop reageren. Je zou dan kunnen denken: we halen de boeken uit de schappen."

Geen censuur

Dat gebeurt niet, want Bol.com vindt het belangrijk dat een breed assortiment aan boeken beschikbaar is in de webshop. "Je kunt niet invullen voor mensen met welk motief ze een boek kopen. Wij vinden het belangrijk om consumenten de vrijheid te geven om te bepalen waarom zij iets kopen." Bol.com voelt zich verantwoordelijk om niet te censureren en te bepalen wat wel en niet gelezen mag worden. 

"Een voorbeeld uit de praktijk: in het verleden was er commotie over anorexia-boeken. Wij kregen reacties van behandelaars die aangaven: wij vinden het juist prettig dat er een boek is dat inzicht geeft in wat er komt kijken bij zo'n ziektebeeld." Volgens de woordvoerder gaat het om de vrijheid van meningsuiting. Gevoelige boeken worden wel voorzien van een disclaimer.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Boeken homogenezing in Nederland te koop: 'Dit is schadelijk en moet stoppen'

Het Auschwitz Comité vindt dat argument onzin. "Het probleem van platforms als Bol en Amazon is natuurlijk gewoon van organisatorische aard: de verkoop van boeken geschiedt volledig geautomatiseerd. Keuzes maken zou betekenen dat er ook inhoudelijk naar het aanbod moet worden gekeken, en dat vergt extra inspanning", schrijft de organisatie in een persbericht. "De vraag is dan gerechtvaardigd: zijn bij Bol.com winstmarges belangrijk genoeg om verspreiding van Jodenhaat mogelijk te maken?"

Jodenhaat aanwakkeren

Die vraag legt het comité vandaag ook neer bij de directie van Bol.com. Volgens de organisatie kan het niet zo zijn dat, 75 jaar na de bevrijding van Auschwitz, een Nederlands bedrijf meewerkt aan het opnieuw aanwakkeren van Jodenhaat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo kwam een Auschwitz-schilderij op Bol.com terecht

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore