'Nattevingerwerk'

'Aanbieders CO2-compensatie kunnen beloften niet waarmaken'

13 februari 2020 03:06 Aangepast: 13 februari 2020 09:52
Sommige vliegmaatschappijen bieden C02-compensatie.

Bedrijven die uitstoot van CO2 compenseren, maken zelden waar wat ze beloven. Schade aan het klimaat wordt er nauwelijks mee teruggedraaid, zeggen deskundigen die spreken van 'nattevingerwerk'.

Dat blijkt uit onderzoek van Trouw, dat met aanbieders in Nederland, keurmerken en wetenschappers sprak. Bedrijven bieden steeds vaker CO2-compensatie aan, maar volgens deskundigen schieten de projecten waarin ze investeren tekort. 

Behoud van bossen 

Het gaat bijvoorbeeld om vliegmaatschappijen, reisbureau's of energiebedrijven. Voor een kleine meerprijs kunnen klanten de klimaatschade die ze met hun vliegreis of autorit aanrichten tenietdoen. Ter compensatie investeren bedrijven namens hun klanten bijvoorbeeld in het behoud van bossen in Azië en Zuid-Amerika. In Nederland gaan er miljoenen euro's om in de opkomende markt. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

CO2-uitstoot stabiel door groei hernieuwbare energie in rijke landen

De compensatie is vaak onvoldoende en selectief, zeggen deskundigen. De CO2-rekenmachines die bedrijven op hun websites hebben, zouden een versimpeld beeld geven. In het geval van vliegreizen wordt klimaatschade bijvoorbeeld niet alleen door CO2-uitstoot veroorzaakt.

Schade vliegen onduidelijk

"Een vliegtuig stoot ook een hoop stikstofoxiden uit, en geeft condensstrepen en wolkenvorming", zegt Heleen de Coninck, klimaatwetenschapper van de Radboud Universiteit en lid van het VN-klimaatpannel IPCC. "Het opwarmingseffect is daardoor minstens twee keer zo groot."

Wetenschappers zijn er nog niet over uit hoeveel schade aan het klimaat vliegen daadwerkelijk oplevert. KLM, een van de bedrijven die reizigers schade laat compenseren, zegt zich daarom alleen te beperken tot CO2-uitstoot.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wat is de impact van vakantie op klimaat? Zo vervuilend is jouw favoriete reis

De projecten waar in geïnvesteerd wordt, laten bovendien te wensen over. Volgens een studie uit 2016 van het Duitse wetenschappelijke Öko-Institut, uitgevoerd in opdracht van de Europese Unie, bleek dat 98 procent van de 5500 bekeken projecten meer beloofden dan ze in de praktijk waarmaakten. Een van de onderzoekers sprak van 'nattevingerwerk'. 

Keurmerken

Een ander probleem vormen de keurmerken die compensatieprojecten goedkeuren. Zij zouden vaak simpelweg een stempel zetten nadat de projecten hun CO2-compensatie hebben doorgegeven. Keurmerken krijgen meer betaald als ze instemmen met een hogere compensatie.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Greta Thunberg maakt documentaireserie met BBC

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore