Raketaanvallen

Kamervragen CDA en D66 over doorvliegen KLM boven Iran

16 januari 2020 20:09 Aangepast: 17 januari 2020 16:44
Archieffoto Beeld © iStock

Regeringspartijen CDA en D66 vragen zich af hoe het kan dat KLM boven Iran bleef vliegen ondanks de raketaanvallen in Irak. De partijen hebben Kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur.

De luchtaanvallen vonden plaats in de nacht van 7 op 8 januari. KLM besloot op woensdagochtend 8 januari om niet meer boven Irak en Iran te vliegen. Nog één toestel van KLM vloog die nacht boven Iran. Dat was nadat de Iraanse raketaanvallen waren uitgevoerd, maar voordat het passagierstoestel van Ukraine International Airlines werd neergehaald.

Na dat drama vloog er geen KLM-toestel meer over Iran heen, benadrukt de luchtvaartmaatschappij. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KLM vliegt niet meer boven Iran en Irak na raketaanval

CDA en D66 vragen zich af of de luchtvaartmaatschappij de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft opgevolgd. In het rapport na de ramp met de MH17 heeft de OVV elf aanbevelingen gedaan. De partijen betwijfelen of deze aanbevelingen zijn opgevolgd en of zij het beoogde effect hebben gehad.

"MH17 heeft ons bittere lessen geleerd over vliegveiligheid", zegt D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma. "Nu is wéér een passagiersvliegtuig door een raket neergehaald. Wij verwachten dat het kabinet alsnog alles op alles zet om die vliegveiligheid te verbeteren. Het moet niet uitmaken of je als passagier in een KLM-toestel stapt, bij Delta Airlines of ergens anders."

'Al opgestegen' 

Eerder liet KLM in een verklaring aan RTL Nieuws weten dat de vlucht van Koeweit naar Amsterdam al opgestegen voordat de informatie over de bombardementen in het noorden van Irak binnenkwam. 

"Er is een inschatting van de situatie gemaakt en op dat moment was de beste beslissing om door te vliegen en daardoor zo snel mogelijk het gebied te kunnen verlaten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Als je altijd het zekere voor het onzekere neemt, kun je bijna nergens vliegen'

Kort daarna is volgens KLM na een risico-analyse besloten om alle vluchten boven Iran en Irak te staken. Over de inhoud van die analyse wilden ze om veiligheidsredenen geen uitspraken doen. 

Geen spijt

Achteraf gezien hebben ze geen spijt van hun keuze om de vluchten in de regio door te laten gaan. "Wij staan achter ons besluit. KLM volgt alle ontwikkelingen die mogelijk betrekking hebben op de veiligheid van het luchtruim op de voet en richt de operatie zo in dat de veiligheid van de vluchten is gewaarborgd." 

Daarbij staan ze direct contact met Nederlandse en andere overheden, benadrukte de woordvoerder. "Veilige en optimale routes kiezen is een vast onderdeel van ons werk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nabestaanden MH17 bieden lotgenoten vliegramp Iran hulp aan: 'Wij weten hoe het voelt'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore