Kopers van nieuwbouwwoningen in steden zullen vaker om een parkeerplaats verlegen zitten. Gemeenten garanderen nu nog 1 tot 1,8 parkeerplaatsen per woning, maar dat aantal zal bij veel nieuwbouwprojecten in grote steden afnemen.
Dat blijkt uit een inventarisatie van het AD. Steeds meer gemeenten blijken hun parkeernormen naar beneden bij te stellen. Dat zou onder meer komen door de stijgende woningnood en de opkomst van nieuwe vervoersvormen als deelauto's.
Autovrije zone
Onder meer in Utrecht worden minder parkeerplaatsen geboden. De 10.000 woningen tellende Merwedekanaalzone wordt bijvoorbeeld autovrij. In parkeergarages in de buurt krijgen bewoners slechts één parkeerplaats toegewezen.

Ook onder meer in Den Haag, Dordrecht, Diemen, Eindhoven, Groningen, Haarlem en Leiden zijn recent lagere parkeernormen vastgesteld voor nieuwbouwlocaties. Amsterdam en Zwolle deden dat al eerder.
Voorlopers
"Dit is een actuele discussie, waarbij Utrecht en Amsterdam voorop lopen", zegt gebiedsdeskundige en hoogleraar Friso de Zeeuw. "In steeds meer grotere steden zie je parkeernormen naar 0,3 of soms 0,2 per woning gaan."

Volgens De Zeeuw is het niet vreemd dat gemeenten voor minder parkeerplekken gaan. "Met name als de woningen nabij OV-knooppunten worden neergezet. Bewoners kiezen daar soms bewust voor."
Noodzaak autobezit
Gemeenten zeggen daarbij in te spelen op de problematiek rond stikstof. Door alternatieve vervoersvormen binnen de stad zou de noodzaak van autobezit bovendien afnemen.
Vereniging Eigen Huis, dat 80.000 huizenbezitters vertegenwoordigt, noemt de trend onvermijdelijk. "Er is gewoon geen plek om auto's van nieuwe bewoners te parkeren", zegt een woordvoerder. "Het maken van ondergrondse parkeergarages is erg duur."
