"It's in the way you take time. Come rain or come shine. It's in the Light of the day break in the dark of the night." Het kan zomaar dat die tekst je bekend voorkomt of dat je het deuntje dat erbij hoort in je hoofd krijgt. Want het nummer 'The Way You Take Time' van Joe Buck is nummer één in de 'reclamemuziek-top 40 aller tijden'.
"Bizar", noemt de 24-jarige Sjoerd de Buck – zoals Joe Buck eigenlijk heet – zijn notering in de top 40 die morgen uitgezonden wordt door NPO Radio 2. "Wat dit lied het afgelopen jaar heeft gebracht, is een cadeau. Het jaar afsluiten met een nummer 1-notering in deze lijst, waar luisteraars zelf voor hebben gestemd, is superbijzonder."
'Supermarktjongen'
Ja, geeft hij toe, heel even was hij bang dat hij gezien zou worden als 'die supermarktjongen'. "Iemand die maar één kunstje kan en in wiens muziek mensen verder niet geïnteresseerd zijn. Dat het daar dan ophoudt."
Maar dat gevoel verdween al snel toen Buck merkte dat radiostations zijn nummer draaiden. Je kunt eigenlijk wel spreken van een leven vóór en een leven na de PLUS-reclame, zegt hij. "Ik word nu gedraaid op radiostations, deed in oktober een 'The Way You Take Time'- tour door heel Nederland, ben genomineerd voor een 100 procent NL-award, als doorbraak van het jaar en doe volgend jaar weer een tour."
Muzikale puzzel
Dat alles begon met het tekenen van een contract bij het label van Ilse DeLange in 2017. Een reclamebureau vroeg het label naar muziek voor een reclame en stuitte per ongeluk op een nummer van Joe dat hen qua sfeer wel aanstond.
Zodoende werd hem gevraagd of hij muziek wilde maken op beelden van de reclame. "Met mijn beste vriend Simon Leferink, met wie ik het nummer heb geschreven, keek ik naar de beelden, de sfeer. Daar speelden we muziek overheen. Het is een muzikale puzzel die je dan gaat invullen."
Waar moet een reclamelied aan voldoen?
Niet elk liedje kan zomaar onder elke reclame. Er wordt lang niet altijd gekozen voor bestaande muziek. "Vaak wordt muziek speciaal gemaakt of aangepast voor de reclame", vertelt Tom Tukker, producer bij MassiveMusic. "Je begint bij het beeld en maakt daar muziek bij."
Verschillende elementen spelen dan een belangrijke rol. "Wat voor gevoel moet die reclame teweegbrengen? Welk verhaal moet worden verteld? Soms zoek je dan specifiek naar een songtekst die daarbij aansluit en verander je het tempo. Maar soms wordt er ook nieuwe muziek gecomponeerd, specifiek op het gevoel en verhaal."
Zoektocht van Q-music
De muziek beviel bij de producenten van de reclame, maar voor Joe ging het balletje pas echt rollen toen een luisteraar op Q-music het nummer aanvroeg in de show van Domien Verschuuren. Alleen had Domien geen idee van wie het reclamenummer was. "Domien zoekt je", kreeg Joe per app te horen van vrienden.
Ilse DeLange had al eens gezegd dat Joe er een single van moest maken en via de oproep van Domien kwam het nummer in een stroomversnelling terecht. In ieder geval qua productieproces: het moest snel afgemaakt worden. "Dit nummer was uit het niets raak. Ik zat eigenlijk nog midden in het maakproces."
Joe's uitgestippelde pad liep daardoor even anders. "Ik had een album liggen. Zou met Ilse een single kiezen. The Way You Take Time heeft alles een beetje omver gegooid. Het is heel moeilijk om als beginnend artiest op te vallen. Maar als je lied in een reclame zit, veel voorbij komt, radiostations het oppakken, dan is dat een supergoed begin en heb je ineens veel bereik."
Vrolijk én emotioneel
Waarom juist zijn nummer zo reclame-geniek is? "Het is vrolijk, maar wel met een emotionele laag in de tekst. Daar luisteren mensen graag naar. Het is uplifting, een tempo dat ook in de reclame zit. En het is oprecht. We hebben geen trucjes uitgeprobeerd, niet geprobeerd een hit te maken. Bovendien hebben we ons heel erg in dienst van de beelden opgesteld. De muziek sluit echt aan bij de video. Ik denk dat die combinatie ervoor zorgt dat het een geschikt reclamenummer is."