'Junkfood voor baby's'

Chocopasta voor baby's gekozen tot meest misleidende voedingsproduct

16 december 2019 07:42 Aangepast: 14 februari 2020 14:52
De genomineerde producten Beeld © Foodwatch

De Kleine Keuken Chocopasta voor baby's krijgt van Foodwatch het Gouden Windei 2019. De organisatie, die zichzelf voedselwaakhond noemt, organiseert elk jaar de verkiezing van het meest misleidende voedingsproduct. Volgens de waakhond is de chocopasta juist niet goed voor kinderen.

'Junkfood voor baby's' noemt Foodwatch de chocopasta. Kleine Keuken zelf prijst het aan als 'echt lekkere chocopasta' die kinderen vanaf acht maanden kunnen eten. Het is gezoet met kokostbloesemsuiker, wat volgens de makers een natuurlijk ingrediënt is.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bietenwraps, vegan kaas en proteïneshakes: is dat nou gezond?

Erg misleidend vindt Foodwatch, omdat het de indruk wekt dat het past in een gezond voedingspatroon voor baby's. "De chocopasta van de Kleine Keuken bevat 30% suikers en 39% vet, waarvan 5% verzadigd. Het is dan ook niet aangeraden om dit aan je baby van 8 maanden te geven", schrijft Foodwatch op hun website.

Daarnaast zou het slecht zijn voor de smaakontwikkeling van kinderen. "Baby's horen juist in deze levensfase aan groente, fruit en andere gezond eten te wennen, zodat ze er op latere leeftijd van houden."

'Seizoensgroente' uit Peru

Ook de stemmers van de Gouden Windei-verkiezing vonden het erg misleidend. Van de ruim 10.000 stemmers koos 23 procent voor de chocopasta. De chocopasta werd op de voet gevolgd door de 'seizoensgroente' van Albert Heijn met 22 procent van de stemmen.

In dit lab maken ze jouw supermarkteten gezonder

In Wageningen is een speciaal lab geopend, waar wordt gekeken hoe de producten in jouw keuken- en koelkast gezonder kunnen.

De supermarkt prees onder andere asperges uit Peru en sperzieboontjes uit Egypte aan als seizoensgroente, zegt Foodwatch. Het aantal stemmen op het product stagneerde nadat Albert Heijn toezegde te stoppen met het aanprijzen van groente uit andere werelddelen als 'seizoensgroente'.

De derde plaats is voor AH geitenkaasspread, met vooral koeienkaas. Ook hiervan heeft Albert Heijn toegezegd om het etiket aan te passen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gaan we van dit logo wel massaal gezond eten?

Vorig jaar won Smartwater van Coca-Cola dat volgens Foodwatch gewoon duur water is. De verkiezing is tien jaar geleden door de organisatie in het leven geroepen als protest tegen 'marketingleugens' en claims die niet worden waargemaakt.

Eerdere winnaars zijn het 'goudeerlijke' maisbrood van Jumbo zonder maismeel, de Healthy People Blauwe bosbes en framboos die vooral bestaat uit appel- en druivensap en de 'superfood' cranberries van Albert Heijn die voor tweederde uit suiker bestaat.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore