Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Verbonden met internet

Rijkswaterstaat gaat data uit 250.000 auto's gebruiken

13 december 2019 17:06 Aangepast: 13 december 2019 18:12

Autofabrikanten gaan allerlei slimme data uit zo'n 250.000 auto's in Nederland delen met Rijkswaterstaat. Het gaat dan om informatie die van belang kan zijn voor de verkeersveiligheid. Zo kunnen ruitenwissers, remsystemen en airbagsystemen een goudmijn aan informatie leveren.

Rijkswaterstaat gaat de data nog dit jaar verzamelen, bevestigt een woordvoerster na berichtgeving van het AD. "De vooruitzichten voor verkeersveiligheid zijn veelbelovend, en tegelijkertijd onderzoeken we of dit type data bruikbaar is voor het in kaart brengen van toekomstig onderhoud aan wegdek of markering", zegt projectleider Laurens Schrijnen. 

Rondrijdende data

Naar schatting rijden 600.000 auto's in Nederland rond die verbonden zijn met internet en daarmee belangrijke data kunnen afleveren. Dat is zo'n 7 procent van alle auto's. Een schat aan data, waar het verkeer volgens deskundigen van kan profiteren. 

"Als de toestand op de weg gemonitord kan worden met data uit auto's, kan het wegonderhoud verbeterd en versimpeld worden", zegt Ruud Hornman. Hij is lector Smart Mobility aan de NHTV Hogeschool in Breda. "En dat heeft ook voordelen voor de autogebruiker: ze krijgen sneller informatie over de toestand op de weg."

Toekomstmuziek

Toch denkt Hornman niet dat alle data nu al direct te gebruiken is. "We zijn nog wel een aantal jaar verwijderd van het moment dat de gegevens volledig en betrouwbaar zijn. Het idee is dat over een aantal jaar auto's zelf data met elkaar uitwisselen. Dat jouw auto bijvoorbeeld, zodra je remt, direct een seintje geeft aan de auto achter jou die daar weer op anticipeert." 

Is het wenselijk dat al deze data uit je auto geanonimiseerd wordt gedeeld? De ANWB vindt dat de automobilist zelf ook een belangrijke stem moet hebben. "De data is natuurlijk van hen, dus het is belangrijk dat de automobilist bepaalt. Er moet een definitie worden afgesproken over wat relevante data kan zijn om te delen om de verkeersveiligheid te verbeteren", zegt een woordvoerder.

Privacy in het geding?

Aarzelingen zijn er ook bij privacywaakhond PrivacyFirst. Die wijst erop dat echte anonimiteit eigenlijk niet bestaat. “Wij vinden dat het op elk gewenst moment weer uitgezet moet kunnen worden", zegt directeur Vincent Böhre. “Wat je eigenlijk altijd ziet is dat in de loop der tijd de data stiekem óók voor andere doeleinden wordt gebruikt en misbruikt."

Volgens Rijkswaterstaat hebben de gebruikers toestemming gegeven voor het delen van de data toen ze auto kochten of na aankoop. Gebruikers hebben dus niet expliciet toestemming gegeven voor dit specifieke project. Wel kunnen gebruikers volgens Rijkswaterstaat ieder moment hun toestemming intrekken. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Informeer automobilist over beperkingen zelfrijdende auto'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore