Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Veel vertragingen

Menselijke fout oorzaak grote brandstofstoring Schiphol

12 december 2019 10:03 Aangepast: 12 december 2019 11:34
Een wachtende reiziger op Schiphol tijdens de technische storing. Beeld © ANP

Onderzoekers van TNO hebben de brandstofstoringen die Schiphol afgelopen zomer troffen, onder de loep genomen. De storingen in de brandstoftoevoer hebben geen verband met elkaar, zo blijkt uit hun onderzoek.

Op 24 juli, midden in de drukke vakantieperiode, ontstonden op Schiphol grote problemen door een storing bij Aircraft Fuel Supply (AFS), dat verantwoordelijk is voor de brandstofvoorziening op de luchthaven. Veel vliegtuigen konden ruim 8 uur lang geen brandstof tanken, met vertragingen en annuleringen als gevolg.

Tienduizenden vakantiegangers

Ruim 60.000 reizigers waren de dupe. Schiphol kampte dagenlang met vertragingen.

Ook op 9 augustus was het raak. Honderden vluchten werden geannuleerd of liepen vertraging op.

Wachten en wachten op Schiphol

Tienduizenden reizigers werden, midden in de vakantieperiode, getroffen door de storing bij de brandstofleverancier.

AFS liet al weten dat er storing was in de elektrische voeding van de installaties. Volgens TNO is de oorzaak van de storing op 24 juli te herleiden naar een fout van een medewerker bij de elektrische installatie bij werkzaamheden in februari van dit jaar.

Te veel spanning

Bij onderhoudswerkzaamheden op 24 juli zijn vervolgens systemen aangesloten op een loszittende voedingsdraad. Hierdoor kwam er te veel spanning op de draad en ontstond een 'meervoudige technische storing' en brandden diverse voedingen door. Het gevolg was dat het hele systeem van de kerosinetoevoer zichzelf uitschakelde.

Het systeem raakte op meerdere plekken beschadigd door de noodstop. Reparatiewerkzaamheden kostten veel tijd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Grote problemen op Schiphol: compensatie niet vanzelfsprekend

De storing van 9 augustus, toen de brandstoftoevoer 1,5 uur platlag, werd veroorzaakt door een serie valse noodstopalarmen op de D-pier. Het is niet aannemelijk dat er een verband is tussen beide storingen, concludeert TNO.

Storing niet uit te sluiten

AFS-directeur Inge Stegmann zegt in een reactie het 'zeer vervelend' te vinden voor passagiers die vertragingen hebben opgelopen. "Een storing kunnen we helaas nooit volledig uitsluiten. Fouten kunnen worden gemaakt, zaken kunnen defect raken, zoals we allemaal hebben gemerkt."

Ze kondigt aan te onderzoeken hoe AFS in de toekomst de impact van zo'n storing te kunnen verkleinen. Commercieel directeur André van den Berg van Schiphol zegt het 'uiteraard zeer te betreuren' dat een groot aantal reizigers door de storing is geraakt.

Schade bij reizigers

Claimorganisatie Aviclaim wil dat luchtvaartmaatschappijen passagiers compenseren. Het totale claimbedrag wordt geschat op 25 miljoen euro. Maar tot nu toe beroepen de maatschappijen zich op overmacht en willen ze niets uitkeren.

Het is nog niet duidelijk wie er voor de schade moet opdraaien, zeiden AFS en Schiphol tijdens een persconferentie. Claims van luchtvaartmaatschappijen zijn tot nu toe niet binnengekomen bij Schiphol, noch bij AFS. Wel hebben 'enkele passagiers' een schadevergoeding gevraagd.

Reactie Aviclaim

Remco Kuilman van Aviclaim zegt in een reactie tegen RTL Nieuws nog steeds te zullen strijden voor gedupeerde reizigers. "KLM is aandeelhouder van AFS en daarom behoort brandstoftoevoer tot de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij. Dat is binnen het Europees recht een voorwaarde voor eventuele claims. Maar echte duidelijkheid over de aansprakelijkheid krijg je pas als een rechter een uitspraak doet."

Aviclaim hoopt dat deze uitspraak er snel komt. Zij behartigen de belangen van zo'n 1500 reizigers die deze zomer in de problemen kwamen door de brandstof-incidenten.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore