Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Nederland

Plan om Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol

12 december 2019 08:13 Aangepast: 12 december 2019 10:24
Station Amsterdam-Noord. Beeld © ANP

De Noord/Zuidlijn, de metrolijn in Amsterdam die met pijn en moeite en miljardenoverschreidingen in 15 jaar werd aangelegd, wordt doorgetrokken tot Schiphol en Hoofddorp. Zeven betrokken partijen zijn het daarover eens en ook de minister van Infrastructuur en Waterstaat ziet het in principe wel zitten.

Maar het plan is echt nog niet rond, zegt het ministerie tegen onze Haagse redactie na een bericht van de Volkskrant.  

Die krant bericht op basis van gesprekken met bronnen binnen de coalitie van bedrijven en organisaties dat onder andere de gemeente Amsterdam, Schiphol en KLM voor het doortrekken van de metrolijn zijn.

Deur staat open bij ministerie

Ook ProRail, de gemeente Haarlemmermeer waar Schiphol onder valt en een samenwerkingsverband van 15 gemeenten in de regio zien het wel zitten om de lijn door te trekken.

Het plan is om de metrolijn vanaf de Zuidas bijna volledig bovengronds door te trekken naar de luchthaven. "Wij hebben twee jaar aan dit plan gewerkt en bij het ministerie is de deur voor ons opengegaan", vertelt NS-topman Roger van Boxtel aan de krant.

Van Boxtel heeft eerder deze week ook nog met de premier over het plan gesproken. 

Meer ruimte in Schipholtunnel

Op dit moment is de trein de meest voor de hand liggende methode om met het openbaar vervoer van de stad naar Schiphol te reizen en omgekeerd, maar de NS zou er niet rouwig om zijn als de metrolijn, die wordt geëxploiteerd door het Gemeentelijk Vervoersbedrijf, een deel van die markt overneemt.

Daardoor zou er namelijk meer ruimte vrijkomen in de Schipholtunnel voor treinen naar verdere bestemmingen, zowel internationaal als in Nederland.

3 miljard

Wel zal er een flinke hoeveelheid geld gevonden moeten worden om het plan om te zetten in realiteit. Eerder werd geschat dat het doortrekken van de lijn zo'n 3 miljard euro gaat kosten.

Boven die kostenraming hangt ook nog het spook van het aanlegdrama van het eerste deel van de lijn. Dat duurde vijftien jaar en het project werd geteisterd door tegenvallers.

Al bij al kostte de aanleg 3,1 miljard euro, ruim twee keer zoveel als begroot. Bovendien draaide de bouw voor sommige huizenbezitters uit op een drama, toen in 2008 meerdere panden aan de Vijzelgracht verzakten.

Investeringsfonds

De club van partijen die zich achter het plan hebben geschaard hoopt dat er geld vrijkomt uit het nieuw op te zetten investeringsfonds van het rijk. Ook word er gekeken naar een verhoging van de havengelden en ticketprijzen van KLM, om een deel te bekostigen.

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore