Foutje bedankt

Maarten bestelde één iPad, maar kreeg er vijf – wat zou jij doen?

04 december 2019 16:09 Aangepast: 04 december 2019 22:09
Beeld © ANP

Maarten noemde het op Twitter een 'royaal sinterklaascadeau'. Deze week werden niet één, maar vijf iPads van de Mediamarkt bij hem bezorgd. Ben je verplicht om die terug te sturen?

We vroegen aan de Consumentenbond wat je rechten zijn in zo’n situatie: "Het staat niet zwart op wit in de wet", zegt een woordvoerder. "Maar iedereen snapt wel dat je dat moet terugsturen." Als het bedrijf erachter komt dat er een fout is gemaakt, zal het met een eis komen. Dan zul je de producten wel terug moeten geven of moeten betalen, meldt de Consumentenbond. "Het is dus niet slim om het product door te verkopen op Marktplaats."

Maarten heeft toch maar de Mediamarkt gebeld en besloten de teveel geleverde iPads terug te sturen. Hij krijgt een waardebon voor zijn eerlijkheid.

Risico voor de klant

Mediamarkt merkt dat mensen meestal eerlijk zijn. "Het is een risico voor de klant als hij de extra producten houdt, uiteindelijk kunnen we overal wel achter komen." Hoe het komt dat Maarten vijf iPads kreeg, is moeilijk te achterhalen. Waarschijnlijk is er iets misgegaan bij de leverancier, zegt Mediamarkt.

Ook Bol.com stuurt wel eens door een technische storing pakketjes dubbel. "Waar mensen werken, worden fouten gemaakt", zegt een woordvoerder. "Wij nemen in dat geval actief contact op met een klant."

Andere bedrijfsfouten

Het profiteren van bedrijfsfoutjes kan op meerdere manieren. Met zogeheten 'Error Fares' kun je profiteren van prijsfouten in de reiswereld. "Een vlucht ter waarde van 1500 euro wordt dan opeens aangeboden voor 150 euro", legt de Consumentenbond uit.

Hierbij zijn ze dus simpelweg een nulletje vergeten. Op de website van Error Fares kunnen koopjesjagers de goedkope vluchten in de gaten houden. "Je zou dus zomaar in de eerste klas kunnen zitten met alles erop en eraan voor een lage prijs", zegt de Consumentenbond. 

Maar volgens hen moet ook hierbij wel rekening worden gehouden met herroepingen. "De vliegtuigmaatschappij staat in zijn recht, omdat je als consument had kunnen weten dat de prijs niet klopt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore