Algoritmes

Zo kwam een Auschwitz-schilderij op Bol.com terecht

03 december 2019 16:41 Aangepast: 03 december 2019 20:26
Screenshot van de advertentie. Beeld © RTL Nieuws

Het is een van de meest lugubere plekken ter wereld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden er meer dan een miljoen mensen vermoord. Niet iets om zomaar boven je bank te hangen, maar tot gisteren werd via Bol.com een schilderij aangeboden met daarop de poort van Auschwitz. Inmiddels is de advertentie verwijderd, maar hoe belandt zo'n product überhaupt op Bol.com?

Om die vraag te beantwoorden, legt een woordvoerder van Bol.com uit dat de site een platform is waar zij zelf artikelen aanbieden, maar waar ook andere 'partners' producten kunnen verkopen. Die producten moeten aan een aantal richtlijnen voldoen, maar iedere verkoper kan zelf artikelen plaatsen.

Geen preventieve controle

Bol.com controleert niet wat er precies te koop wordt aangeboden. "Met tienduizenden partners en miljoenen producttoevoegingen en -aanpassingen per dag is het onmogelijk om al het overige aanbod vooraf te scannen op invulling van de content. Dat doen we dan dus ook niet."

Volgens Bol.com gaat dat in bijna alle gevallen goed. Behalve gisteren, toen ontstond er verontwaardiging omdat een van de partners van Bol.com een schilderij van Auschwitz te koop aanbood. 

Ongepast

Bol.com zegt daarover: "In dit geval voelde een afbeelding van Auschwitz als decoratie aan de muur ongepast. Daarom is het verwijderd." Toch ziet de webwinkel niets in het bijvoorbeeld preventief weren van producten met afbeeldingen van een gevoelig onderwerp.

"Auschwitz of elke andere gevoelige locatie kan naar gelang de context heel anders worden weergegeven." Er staan bijvoorbeeld ook veel boeken over Auschwitz op de site. "Daarom is het niet in ons beleid opgenomen om afbeeldingen van Auschwitz te weren."

Wie koopt dit?

De vraag die dan overeind blijft is: waarom zou een verkoper, in dit geval het bedrijf MuchoWow uit Friesland, een schilderij met een afbeelding van Auschwitz te koop willen aanbieden? Wie koopt dit? Is er een markt voor?

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ongepast': Auschwitz-kerstversiering te koop op Amazon

MuchoWow is een bedrijf dat via Bol.com zo'n 940.000 verschillende schilderijen, prints en andere fotoproducten aanbiedt. Het gaat om wereldkaartposters, afbeeldingen van beroemde locaties of bijzondere quotes. RTL Nieuws heeft MuchoWow gevraagd om een reactie, maar ze willen alleen via Bol.com reageren.

New York, Giethoorn, Auschwitz

De afbeeldingen van de fotoproducten van MuchoWow worden volgens Bol.com automatisch geselecteerd door een bepaald systeem van MuchoWow, dat werkt met algoritmes. Er komt dus geen mens aan te pas.

Op basis daarvan is Auschwitz volgens Bol.com per ongeluk opgenomen in de databank als 'bekende locatie', net zoals New York en Giethoorn dat zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Bol.com moet boeken antivaxxers minder zichtbaar maken'

"Zodoende zoekt een systeem naar mogelijke bekende locaties voor muurdecoratie en kiest Auschwitz uit. Dit onderwerp zou bij een controle eruit gehaald moeten worden, maar dat is in dit geval helaas niet gelukt", zegt Bol.com.

Controle verscherpen

Inmiddels is de advertentie met de Auschwitz-afbeelding verwijderd. Volgens Bol.com gaat MuchoWow 'de menselijke controle verscherpen' om te voorkomen dat er opnieuw ongepaste afbeeldingen of plekken in het systeem worden gebruikt voor hun producten.

Bol.com zegt dat het onmogelijk is om al het aanbod vooraf te scannen, maar 'indien er een aanleiding is om alsnog een controle uit te voeren, dan doen we dat uiteraard." Ook zeggen ze te werken aan systemen 'die dit handmatige werk proactief kunnen ondersteunen, vooral in het geval van gevoelig assortiment'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Boeken homogenezing in Nederland te koop: 'Dit is schadelijk en moet stoppen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`