RTL Nieuws Klimaatpanel

Tips voor klimaattop in Madrid: 'Niet alleen vergaderen, maar doorpakken'

03 december 2019 07:54 Aangepast: 03 december 2019 09:52
Michiel gaat zijn benzineauto vervangen door een hybridemodel. Beeld © RTL Nieuws / Renske Holwerda

In Madrid is gisteren de jaarlijkse klimaattop van de Verenigde Naties (VN) begonnen. Twee weken lang zijn er lezingen en vergaderingen met wereldleiders, het bedrijfsleven, maar ook actiegroepen. Het RTL Nieuws Klimaatpanel reageert op deze samenkomst.

We legden drie leden van het RTL Nieuws klimaatpanel twee vragen voor:

  • welke maatregel moet de VN-top nemen om klimaatverandering tegen te gaan
  • wat geef jij zelf aan welvaart op om klimaatverandering tegen te gaan?

Hier lees je hun antwoorden:

Tochtstrips en hybride rijden

Dataspecialist Michiel (28) verduurzaamt zijn huurwoning met tochtstrips. Het liefst koopt hij met zijn vriendin een huis en maakt hij dat energieneutraal. "Dat is nog niet gelukt, maar gelukkig schelen die tochtstrips al enorm in de kou en de stookkosten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Spoedklus maar wel een belangrijke: Madrid maakt zich op voor klimaattop

Michiel wil meer draagvlak creëren voor klimaatbevorderende maatregelen. Zo eet hij zelf zo min mogelijk bewerkt vlees en zijn twintig jaar oude auto, die de volgende apk niet meer gaat halen, wordt volgend jaar ingeruild voor een hybride. "Mijn werk zit op de Zuidas in Amsterdam en dus ben ik afhankelijk van het ov, maar ik moet wel bij het station komen. Als ik een hybride auto heb, kan ik vijf dagen per week elektrisch rijden en verbruik ik helemaal geen benzine."

'Kom met actieplannen'

Hij zou de VN-top willen adviseren eens actie te ondernemen. "De maatregelen zijn al lang bekend. Maar het zijn allemaal van die kleine dingen. Een stikstofmaatregeltje hier, een paar kilometer minder op de snelweg zodat we kunnen bouwen. Maar het klimaat gaat over het groter geheel. Het is nog niet te laat, maar er moet nú iets gebeuren. Het is tijd voor globale maatregelen. Ik hoop dat ze niet alleen vergaderen daar in Madrid, maar ook komen met haalbare doelstellingen die iedereen kan naleven en begrijpen."

Volgens Michiel moet de consument beter worden geïnformeerd. "Het wordt nu bijvoorbeeld gezien als welvaart om meerdere dagen per week vlees te eten. Terwijl welvaart ook kan betekenen dat je één of twee keer per week een kwalitatief goed stuk vlees op je bord hebt, en dan ook schone lucht kunt inademen. Als je het goed uitlegt aan de consument is het duurder maken van vlees en het voldoende aanbieden van alternatieven een goede eerste stap. De lagere afname wordt voor boeren gecompenseerd met een hogere prijs per verkocht product. Zo kan er minder vee worden gehouden, is de consument toch voorzien en draagt de hele keten bij aan het milieu."

Hans eet een stuk minder vlees. Hans eet een stuk minder vlees.

'Als de rest niet meewerkt, heb je er niks aan'

Hans (68) scheidt zijn afval nauwkeurig en verbaast zich erover dat in Nederland niet op de verpakking staat hoe het afval gescheiden moet worden. "In Engeland staat er een logo 'widely recycled' op de verpakking, dan weet je in welke bak het moet. Ik zou willen dat het hier ook zo duidelijk is. Nu gooien mensen vaak onbedoeld een chipszak in de plasticbak terwijl het bij restafval moet."

De leiders die nu in Madrid aan de vergadertafels zitten, wil hij meegeven om vooral mondiaal samen te werken. "Ik heb het gevoel dat ieder land in zijn eentje bezig is met de CO2-uitstoot. Dat is toch zot? Als je echt CO2 wil besparen, dan moet je Poolse huishoudens isolatiesubsidie geven en ze van de kolenkachels afhelpen. Daarnaast is het raar dat in Duitsland bruinkool in centrales wordt gestookt en hier in Nederland de aardgascentrales niet worden gebruikt. We kunnen alleen met z'n allen het doel behalen, als ieder voor zich bezig is, gaat het niet lukken."

Betere uitleg

Anne (26) is locatieontwikkelaar bij een duurzame energieleverancier. De VN-top is volgens haar van zo’n hoog abstractieniveau dat de concrete maatregelen die zij graag ziet, niet op VN-niveau worden besproken. "Ik zou bijvoorbeeld willen dat wereldleiders meer handelen naar de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak op een duidelijke manier communiceren. Er wordt zoveel in ivoren torens besloten, maar het ontbreekt aan bewustzijn bij veel burgers. Het gat tussen politieke leiders, wetenschappers en burgers is te groot."

Anne vliegt nu een stuk minder. Anne vliegt nu een stuk minder.

Ze adviseert de wereldleiders hun verantwoordelijkheid te pakken. "Zij zijn degenen die het probleem moeten oppakken en serieus moeten nemen. Dat kan door goed te communiceren naar alle burgers en consequenties te verbinden aan het niet halen van de doelstellingen. In 2050 moeten we energieneutraal zijn, en als we zo doorgaan redden we dat niet. Pas als de consequenties hoog en extreem zijn, komen landen in beweging. Het wordt dan aantrekkelijker om nu actie te ondernemen, in plaats van te wachten."

Vliegen goedkoper

"Ik heb veel gevlogen, maar dat doe ik echt veel minder", vertelt Anne over haar eigen bijdrage om klimaatverandering tegen te gaan. "Binnen Europa vlieg ik niet. Ik kan een internationaal treinkaartje betalen, maar het staat niet in verhouding: een retourtje Berlijn is 70 euro met het vliegtuig en 150 met de trein. Ik blijf het gek vinden dat consumenten geen belasting hoeven te betalen over vliegtickets."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Jongeren met de trein naar verplaatste klimaattop Madrid

Anne heeft geen auto, is acht jaar vegetariër en koopt bewust haar spullen. "Met Sinterklaas en kerst worden spelletjes gespeeld met vijf cadeaus voor een paar euro per stuk. Die gebruik je één keer en dan is het kapot. Ik koop liever een duurzamer cadeau. Ik hoop dat meer mensen duurzaamheid benaderen als een kans en niet als een last. Een duurzame toekomst is een fijne, gezellige en mooie toekomst met volop kansen voor iedereen. Als mensen de mooie kant zien en zien dat kleine stapjes al een verschil maken, dan gaat er echt iets veranderen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore