Containerramp Wadden

Nog 800.000 kilo zoek van lading uit losgeslagen containers MSC Zoe

27 november 2019 12:02 Aangepast: 27 november 2019 16:14
Een overboord geslagen container van de MSC Zoe wordt geborgen, archieffoto Beeld © ANP

Een kwart van de lading van containerschip MSC Zoe is nog altijd niet geborgen. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Zo’n 800.000 kilo is nog altijd zoek.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wadden nog bezaaid met plastic na containerramp, Kamer wil dat reder dit betaalt

Begin dit jaar verloor de MSC Zoe in het Waddengebied 342 containers met een totaal gewicht van ruim drie miljoen kilo. Er kwam een grote opruimactie op gang. 299 containers zijn helemaal of gedeeltelijk geborgen. Dat heeft naar schatting 35 miljoen euro gekost, een rekening waar de reder voor opdraait.

Verder zoeken heeft geen zin

Twee containers liggen op het rif en zullen in verband met het broedseizoen later worden geborgen.

Afgelopen tijd werd nog met een vissersschip en een bergingsvaartuig gezocht naar overboord geslagen lading. Maar volgens de minister heeft deze manier van zoeken weinig zin meer.

'Hoe ga je dit schoonmaken?'

Op Schiermonnikoog liggen nog miljoenen plastic korrels. Deze boswachter wordt er moedeloos van.

"Wat er nu van de verloren lading nog in zee ligt, ligt zo verspreid dat deze aanpak niet meer proportioneel te noemen is." Bij de zoektocht werd 2,5 liter diesel verstookt per kilo opgevist afval. Ook inzet van duikers om afval boven water te krijgen levert te weinig op.

Afhandeling schade

Afgelopen tijd was er gesteggel tussen de Wadden en de reder, de Meditteranean Shipping Company, over afhandeling van schoonmaakkosten die de eilanden hebben gemaakt. MSC bood aan de resterende claims versneld te betalen onder voorwaarde dat er dan geen nieuwe claims meer zouden komen.

De Waddeneilanden hebben die eis afgewezen en krijgen bijval van de minister. In de brief aan de Kamer wijst ze erop dat de reder ook in de toekomst verantwoordelijk blijft voor alle schade. Ze schiet de geclaimde kosten voor en gaat die verhalen op de reder. "Mijn uitgangspunt is dat de vervuiler betaalt." Mocht MSC dat niet doen, dan zal de minister het bedrijf daartoe dwingen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

D66 en ChristenUnie: 'Verbied grote containerschepen op vaarroute Wadden'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`