Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Meerjarenplan gepresenteerd

Miljoenen voor infrastructuur: ook Schiphol op de schop

22 november 2019 01:05 Aangepast: 22 november 2019 08:05
De investeringen moeten de bereikbaarheid van alle regio's verbeteren. Beeld © ANP

Het kabinet gaat de komende jaren flink investeren in het openbaar vervoer, wegverbredingen en huizenbouw. Zo gaat het bus- en treinstation van Schiphol voor 237 miljoen euro op de schop en komt er een snelle intercity tussen Breda en Groningen.

Dat blijkt uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) dat gisteren door de ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) bekend is gemaakt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Snelheidsverlaging zorgt dat deze grote infrastructuurprojecten door kunnen gaan

"We richten ons op de grote knelpunten en op een goede bereikbaarheid in alle regio's", vertelt Van Nieuwenhuizen. De ministeries maken meer dan een half miljard euro vrij voor de investeringen.

Schiphol op de schop

Een deel van dat geld gaat naar het bus- en treinstation van Schiphol, dat voor 237 miljoen euro verbouwd moet worden. Niet alleen het ministerie, maar ook de luchthaven zelf en de NS betalen mee.

Er komen op Schiphol extra toegangen tot de perrons en een nieuw busstation. Ook krijgt het station toegangspoortjes, waardoor reizigers alleen nog met een ov-chipkaart naar binnen kunnen. Dat was een langgekoesterde wens van ProRail en NS.

Zo ziet de aankomsthal in Schiphol er nu nog uit. Dat moet straks gaan veranderen. Zo ziet de aankomsthal in Schiphol er nu nog uit. Dat moet straks gaan veranderen.

Verbeterde dienstregeling

De aanpassingen moeten de drukte op de luchthaven spreiden. Er komt een verbeterde dienstregeling: zo wil het kabinet acht keer per uur een sprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. De plannen moeten in 2025 gerealiseerd zijn.

De baas van Schiphol noemt het doortrekken van de Noord-Zuid-metrolijn een mogelijke 'volgende stap in het verbeteren van de bereikbaarheid'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Snelle intercity tussen Breda en Groningen

Ook wil het kabinet investeren in een nieuwe intercitylijn van Groningen en Leeuwarden naar Breda. Die trein moet op bepaalde delen van het traject 160 of zelfs 200 kilometer per uur gaan rijden.

Een investering van 10 miljoen euro in de Schipholtunnel moet ervoor zorgen dat treinen vanuit Lelystad straks via Amsterdam-Zuid naar Rotterdam en Breda kunnen rijden.

Op de Hanzelijn moeten treinen straks 160 kilometer per uur gaan rijden. Dat zorgt voor een kortere reistijd. Op de Hanzelijn moeten treinen straks 160 kilometer per uur gaan rijden. Dat zorgt voor een kortere reistijd.

Van Rotterdam naar Groningen: straks vier minuten sneller

Mede daardoor wordt een treinrit van Rotterdam naar Groningen volgens de NS straks vier minuten korter. Wie van Zwolle naar Breda reist, bespaart zelfs een half uur.

Roger van Boxtel, de president-directeur van de NS, is blij met de plannen. "Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten"

Fileprobleem op de A50

In het Meerjarenprogramma staan nog veel meer investeringen om de infrastructuur te verbeteren. Zo maakt het kabinet 100 miljoen euro vrij om het fileprobleem op de A50 tussen Nijmegen en Eindhoven op te lossen.

Een investering van 100 miljoen moet de fileproblemen op de A50 tussen Nijmegen en Eindhoven oplossen. Een investering van 100 miljoen moet de fileproblemen op de A50 tussen Nijmegen en Eindhoven oplossen.

170.000 huizen in de Randstad

Ook de infrastructuur tussen Amsterdam en Hoorn wordt verbeterd en er komt meer geld vrij voor de bouw van huizen in de Randstad. Voor 2040 hoopt het kabinet 170.000 huizen bij te bouwen in Rotterdam, Den Haag en acht andere gemeenten.

Minister van Nieuwenhuizen schreef eerder deze week in een brief aan de Kamer dat grote infrastructuurprojecten vertragingen oplopen door de stikstofcrisis. Sommige projecten kunnen daardoor pas jaren later van start gaan en dat kost zeker tientallen miljoenen euro's.

Dit zijn de belangrijkste maatregelen van het kabinet om de stikstofimpasse op te lossen

Het kabinet is eruit: er ligt een pakket aan maatregelen om de stikstof- en PFAS-problemen voorlopig op te lossen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore