Indoor kartbanen

Toezicht kartbanen ontbreekt: gemeenten en autosportbond willen keuring

16 november 2019 07:25 Aangepast: 16 november 2019 10:55
Kartbanen bepalen zelf hun eigen veiligheidsregels Beeld © RTL Nieuws

Gemeenten en de autsportfederatie KNAF willen dat er toezicht komt op kartbanen. De NVWA controleert wel achtbanen, kermisattracties en speeltoestellen, maar voor kartbanen geldt een uitzondering. Daardoor is er geen instantie die controleert hoe het circuit eruitziet, of de bochten niet te scherp zijn en of de veiligheidsinstructies deugen.

Gemeenten waar kartbanen zijn gevestigd willen dat dat verandert.

"Je mag er toch vanuit gaan dat als jongeren en volwassenen deelnemen aan zo'n activiteit, er een vorm van toezicht is vanuit de overheid. Ik ga kijken met de Vereniging Nederlandse Gemeenten hoe wij dit gebrek in de regelgeving kunnen repareren", zegt burgemeester Theo Weterings van Tilburg. 

Geen wettelijke eisen

Uit een inventarisatie van RTL Nieuws onder alle indoor kartbanen in Nederland blijkt dat iedere kartbaan er andere regels op nahoudt. Bij de een mogen kinderen van 6 jaar al gaan karten, bij een ander mag dat pas vanaf 13 jaar. Er zijn geen wettelijke eisen waar een kartbaan aan moet voldoen. De minimale leeftijd en lengte verschillen dan ook per kartbaan. 

Jaarlijks belanden ongeveer 600 mensen op de spoedeisende hulp met verwondingen die zij hebben opgelopen tijdens het karten. Een van hen is de nu 20-jarige Katelijne Triepels. Op 14-jarige leeftijd botste ze tijdens haar eerste rondje met de kart tegen een muur. Ze heeft er verbrijzelde benen aan overgehouden, is zes keer geopereerd en is deels arbeidsongeschikt. "Mijn toekomstdroom is erdoor in duigen gevallen." 

Katelijne verbrijzelde haar enkels met karten

Katelijne liep op 14-jarige leeftijd blijvend letsel op nadat ze met haar kart uit de bocht vloog. Ze was slecht voorbereid en wist niet eens waar het gaspedaal zat.

'Risicovolle attracties keuren' 

Dertien gemeenten willen dat er een vorm van toezicht of keuring komt van de kartbanen. Gemeenten hebben geen bevoegdheid om de kartbanen te keuren. "Als ik kijk naar het overzicht van ongelukken bij kartbanen, dan is dit een aanleiding om te zeggen: daar moeten regels voor zijn. Mensen die er naar toe gaan of hun kinderen erheen laten gaan, gaan ervan uit dat er toezicht is", zegt burgemeester Theo Weterings van Tilburg. 

Ook de gemeenten Utrecht, Uden, Echt-Susteren, Winterswijk, Roermond, Hellendoorn, Middelburg, Heerenveen, Groningen, Gorinchem, Duiven en Enschede vinden dat er een vorm van toezicht moet komen. 

Op de kartbaan in Zoetermeer houden medewerkers een oogje in het zeil Op de kartbaan in Zoetermeer houden medewerkers een oogje in het zeil

Het CDA vindt het opmerkelijk dat er geen toezicht is. “Ik wil opheldering van het kabinet over wie verantwoordelijk is voor het toezicht op deze kartbanen, en ga daarover schriftelijke vragen stellen aan minister Bruins”, zegt Tweede Kamerlid Jaco Geurts. 

De VVD ziet niets in een keuring, maar vindt wel dat er iets moet gebeuren. "Als ik lees hoeveel slachtoffers er jaarlijks vallen dan begrijp ik de noodzaak dat daar iets aan gedaan moet worden. Ik wil graag meedenken over een constructieve oplossing, maar ben geen voorstander van het optuigen van nog meer extra regels die eigenaren van kartbanen in hun ondernemen belemmeren", zegt Tweede Kamerlid Rudmer Heerema. 

Slager keurt zijn eigen vlees

Autosportbond KNAF vindt ook dat kartbanen gekeurd zouden moeten worden. Kartbanen bepalen op dit moment zelf hun veiligheidsregels. "Nu keurt de slager zijn eigen vlees. Het is goed als deskundigen de banen langslopen om te zien of er iets verbeterd kan worden", zegt veiligheidsadviseur André Slotboom van de KNAF. 

Waarom is er geen toezicht op kartbanen?

De NVWA houdt toezicht op bijvoorbeeld kermisattracties, speeltuinen en speeltoestellen die vallen onder het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen. Kartbanen zijn uitgezonderd van deze wet, behalve de kartbanen die gevestigd zijn in attractieparken. Zo'n 25 kartbanen in Nederland vallen buiten een vorm van toezicht. 

Daardoor is er geen controle op de snelheden die de karts rijden, controleert niemand hoe de kartbaan is ingericht en of de deelnemers voldoende informatie krijgen voordat ze in een kart stappen. 

Buitenkartbanen worden door de autosportfederatie KNAF gekeurd, omdat hier officiële wedstrijden worden gereden. 

Aansprakelijk voor ongeluk 

Veel van de kartbanen laten deelnemers vooraf een formulier ondertekenen waarin ze afstand doen van aansprakelijkheid door de kartbaan. Daarmee zeg je als deelnemer eigenlijk dat je alle risico's aanvaardt. "Maar het is maar zeer de vraag of een kartbaan dat kan doen. Veel hangt af van de omstandigheden. Als je door een andere karter - die gedronken heeft - wordt aangereden, kan je als kartbaan niet zomaar de hele aansprakelijkheid uitsluiten als er letsel is bij het slachtoffer, zegt hoofddocent aansprakelijkheidsrecht Elbert de Jong. 

Opmerkelijk is ook dat minderjarigen soms zo'n verklaring moeten ondertekenen voordat ze gaan rijden. "Het is belangrijk of degene die dit ondertekent, wist wat hij tekende. Bij een kind van 14 vraag ik me af of die weet ", zegt De Jong. 

Minister bekijkt toezicht

In een reactie laat minister Bruno Bruins (Medische Zorg en Sport) weten dat hij bekijkt of de regels die gelden voor de veiligheid bij spel en attracties moet worden aangepast. "Het kan wenselijk zijn dat bepaalde activiteiten ook gaan vallen onder het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen. In december kom ik met voorstellen om de veiligheid van speeltoestellen en attracties waar nodig te verbeteren." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore