ProRail en de NS willen dat het kabinet de komende jaren miljarden investeert in het spoor. Ze zien dat als een gouden kans voor het kabinet om het stikstofprobleem op te lossen.
Dat schrijft het AD op basis van een document dat de krant in bezit heeft. In dat document stellen ProRail en NS voor om tot 2040 meer dan 20,6 miljard euro in het spoor te investeren.

Meer treinen
Het gaat om tientallen verschillende investeringen. Zo stellen de organisaties voor om de reisduur van Leeuwarden en Groningen naar de Randstad te verkorten door aanpassingen op de Hanzelijn. Ook treinritten vanuit Twente, Nijmegen en Vlissingen naar het westen moeten sneller.
Verder willen de partijen dat er meer treinen komen tussen Amsterdam en Eindhoven. Belangrijke stations, zoals Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roermond, wil ProRail voor een miljard euro uit laten breiden.
Openbaar vervoer aantrekkelijker maken
Door al die investeringen moet reizen met het openbaar vervoer nog aantrekkelijker worden. Hans van Leeuwen, directielid van ProRail, benadrukt in de krant dat treinreizen duurzamer zijn dan autoritten.
Volgens hem biedt het spoor dan ook een oplossing voor het stikstofprobleem: "Blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor."
