Niet goed, geld terug

Vural kreeg geld terug na verwijderen slechte recensie op Thuisbezorgd

12 november 2019 12:52 Aangepast: 12 november 2019 17:02
Vural Polat Beeld © RTL

Thuisbezorgd biedt restaurants de mogelijkheid om onwelgevallige recensies offline te halen. Hoe vaak dit gebeurt, kan het eetplatform niet zeggen. Maar dat het gebeurt, blijkt uit het verhaal van Vural Polat uit Amsterdam.

Polat had honger en geen zin om te koken. Dus bestelde hij sushi bij thuisbezorgd.nl. Hij koos voor een bezorgrestaurant met de hoogste score: dik 4,5 sterren. "Dat moet wel hele goede sushi zijn, leek me." Toch viel het eten een beetje tegen. "Het was niet slecht ofzo, maar eerder drie sterren." Dus liet hij op de app drie sterren achter.

Aankoopbedrag teruggestort

Niet lang daarna kreeg Vural een telefoontje van een medewerker van Thuisbezorgd. "Ze vroegen of ik de recensie wilde verwijderen, in ruil voor het aankoopbedrag, dat zou ik dan terugkrijgen." In eerste instantie vond hij dat wat raar, toch besloot hij op het aanbod in te gaan. "Om te testen of dit inderdaad zo werkt, want het is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Daarom heb ik alle mailtjes ook bewaard." En even later kreeg hij inderdaad het aankoopbedrag teruggestort. Zijn driesterrenrecensie is niet meer te zien.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bijna helft consumenten krijgt beloning voor review

Op zich kun je zeggen dat het sushirestaurant hiermee alles keurig heeft afgehandeld. Een klant die niet helemaal tevreden was, heeft netjes zijn geld terug gekregen. Toch ziet Vural dat anders: "Ik bepaal mijn bestelling altijd aan de hand van eerdere beoordelingen. Vinden andere klanten het eten goed, dan zal het wel lekker zijn. Met mijn drie sterren wilde ik laten zien: de sushi was naar mijn mening oké, maar niet heel goed. Dan weten anderen dat ook. Maar nu is mijn recensie niet meer te zien."

Het sushirestaurant heeft inmiddels de hoogste score te pakken: de ruim 10.000 recensies geven gemiddeld de volle vijf sterren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Restaurantje plagen, korting vragen: horeca is het zat

Alleen bij hoge uitzondering

In een reactie laat Thuisbezorgd weten dat zij niet zelf de afspraak met Vural hebben gemaakt. "Deze man heeft anoniem een slechte recensie geplaatst. Als een restaurant zich daar echt niet in herkent, kan een restaurant bij ons vragen of zij de klant mogen benaderen. We hebben toen aan Vural gevraagd of het restaurant hem mocht benaderen en die gaf aan dat dit mocht." Volgens Thuisbezorgd heeft Vural daarna zelf de afspraak met het restaurant gemaakt om de recensie te verwijderen en daarvoor geld terug te krijgen.

Een restaurant kan dus wel een slechte recensie afkopen, al gebeurt dat alleen bij hoge uitzondering, zegt Thuisbezorgd. "Wij hebben absoluut geen belang bij het verwijderen van slechte recensies. Het is voor ons ook belangrijk dat consumenten op recensies kunnen vertrouwen", zegt een woordvoerder. "We krijgen zo'n 3,5 miljoen bestellingen per maand. Als dit stelselmatig zou gebeuren, was dat echt al wel naar buiten gekomen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`