Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Veel alcohol, weinig respect

Steeds meer agressie in Nederlandse vliegtuigen, vluchten afgebroken

05 november 2019 16:05 Aangepast: 05 november 2019 16:27
Ruzie tussen twee vliegtuigpassagiers.

Aan boord van Nederlandse vliegtuigen zijn er steeds vaker problemen door agressief gedrag van passagiers. De incidenten worden heftiger: steeds meer krijgt het cabinepersoneel te maken met verbaal en fysiek geweld. Alcohol speelt daarin een grote rol.

Dat meldt RTL Nieuws op basis van cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

In 2018 heeft 2 keer een passagier geprobeerd de cockpit binnen te dringen, terwijl het toestel nog op de grond stond. In totaal 7 keer moest een vliegtuig tijdens de vlucht uitwijken naar een andere bestemming of terugkeren naar de gate.

Marechaussee

Als het echt uit de hand loopt schakelt het cabinepersoneel bij aankomst de marechaussee in. Dat gebeurde vorig jaar 176 keer. 

In 2018 steeg het aantal geweldsincidenten naar 1006, en de ILT waarschuwt ook dit jaar voor een toename. De teller staat op de helft van 2019 al op 626.

De cijfers op een rij:

  • 2013: 592         
  • 2014: 716         
  • 2015: 674         
  • 2016: 870         
  • 2017: 906         
  • 2018:1006         
  • 2019 t/m juni: 626 

"Helaas hebben we te vaak last van zo'n situatie", zegt Annemarie Hoogeveen, hoofd Cabine bij Transavia. "Het komt voor dat we moeten landen om een passagier uit te zetten."

Gevaar voor veiligheid

Agressieve passagiers vormen een indirect gevaar voor de veiligheid. Ze hinderen medepassagiers of leiden het cabinepersoneel af van hun oorspronkelijke taken.

Voormalig purser Chris van Elswijk, nu aangesloten bij de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), noemt het 'schrikbarend en teleurstellend dat de aantallen wederom omhoog zijn gegaan'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Lastige reiziger komt veel te makkelijk aan boord': ex-piloot Siem liet man vasttapen

De misdragingen aan boord worden in toenemende mate veroorzaakt door alcohol, stelt de VNC. "Alle instanties zouden beter moeten gaan samenwerken om te voorkomen dat passagiers met te veel drank op aan boord kunnen stappen", stelt van Elswijk.

'Typisch Nederlands'

Volgens hem is een verbod niet de beste oplossing. "Het is typisch Nederlands om iets helemaal af te schaffen als er iets gebeurt. Dan lijden de goeden onder de kwaden. De overtreders dienen gewoon knetterhard te worden aangepakt."

De cijfers uit 2018:

  • 67 procent van alle incidenten (licht en zwaar) deden zich voor op vluchten van nationale carriers, zoals KLM. 
  • 33 procent gebeurde bij low-cost maatschappijen zoals TUI en Corendon.
  • Meer dan de helft van alle meldingen zijn bestempeld als 'zwaardere incidenten' 
  • De meeste meldingen werden gedaan op vluchten van en naar Caribisch Nederland, Israël, Griekenland, Spanje en Portugal.

Alle incidenten zijn gemeld door Nederlandse vliegtuigmaatschappijen.

Hoogeveen van Transavia wil niet alleen naar alcohol wijzen als veroorzaker van agressief gedrag. Ze kijkt ook naar de houding van de passagiers; volgens haar is het voor veel mensen een uitdaging om de instructies van het personeel op te volgen.

"Als de opdracht is om de stoelriemen vast te doen, dan zegt iemand: 'dat bepaal ik zelf wel.' Collega's worden gewoon in de zeik genomen."

Ruimte aan boord

Van Elswijk van de VNC noemt daarnaast de krapte in het vliegtuig als bron van ergernis bij passagiers. Het gebrek aan ruimte aan boord kan er volgens hem toe leiden dat situaties uit de hand lopen. 

"Een stevig gebouwde passagier heeft bijvoorbeeld niet veel ruimte", schetst hij. "Als degene voor hem dan de rugleuning naar achteren doet, kan er irritatie ontstaan. Dit lijkt lastig te verhelpen, want de passagier wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en kijkt alleen maar naar de prijs."  

Wat zijn zwaardere incidenten?

Bij 'zwaardere voorvallen' misdragen passagiers zich dermate ernstig dat de politie of de Koninklijke Marechaussee nodig is om de boel te sussen, en/of de gezagvoerder een Notice of Violation (NOV) afgeeft.

Bij een NOV, eigenlijk een gele kaart, krijgen onhandelbare passagiers een officiële waarschuwing voor hun gedrag. Daarbij volgt uitleg over het risico dat zij veroorzaken en de gevolgen van hun agressie (boete, juridische aanklacht of arrestatie). 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegmaatschappij eist 100.000 euro van lastige passagier

Cabinepersoneel wordt door de vliegtuigmaatschappij getraind in de omgang met lastige passagiers. Dat gebeurt ieder jaar, zegt Hoogeveen.

Acteurs

Er bestaan verschillende manieren om die trainingen in te richten. "Het begint met te vertellen wat er allemaal aan boord kan gebeuren. Verhalen van collega's over wat zij hebben meegemaakt, helpen daarbij."

Ook wordt er geoefend met behulp van acteurs. "Zo kun je testen wat een goede methode is om bepaald gedrag te de-escaleren, en wat niet."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore