532 euro boete

Auto 'kapot', camera 'gejat': meeste fraude met deze verzekeringen

23 oktober 2019 13:04 Aangepast: 23 oktober 2019 13:13
Toerist met camera. (archieffoto) Beeld © iStock

Na een botsing ook dat oudere krasje op je auto opgeven aan de verzekering, of schade die je zelf veroorzaakt hebt aan je fiets, claimen via de aansprakelijkheidsverzekering van je buurman. Verzekeraars krijgen de gekste smoezen te horen, maar prikken daar steeds vaker doorheen.

Verzekeraars hebben vorig jaar bijna 13.000 gevallen aangetoond waarin iemand verzekeringsfraude heeft gepleegd. Om precies te zijn ging het om 12.879 gevallen. Dat is 12 procent meer dan in 2017.

Premie niet omlaag

Sinds er fraudecijfers worden bijgehouden, lag dit aantal nog nooit zo hoog, meldt het Verbond van Verzekeraars. Maar wie nu al een feestje viert omdat 'ie denkt dat de premie omlaag gaat, heeft pech.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verzekeraars sporen recordaantal fraudeurs op: 'We zijn steeds effectiever'

"Er zijn zoveel factoren die meespelen bij het bepalen van de hoogte van de premie, dus je gaat dit niet terugzien", zegt een woordvoerder van het verbond tegen RTL Nieuws. "Maar als we die fraude niet hadden opgespoord, was de premie mogelijk omhoog gegaan." 

Factuur van laptop gevraagd

Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn mensen die frauderen met hun verzekering meestal geen professionele meesteroplichters. "Vaak maken mensen gebruik van een bepaalde situatie. Dus er is bij iemand thuis wel degelijk ingebroken, maar ze besluiten om een extra laptop of iPad als gestolen op te geven, terwijl ze die helemaal niet in bezit hadden."

"Vervolgens vragen ze op Facebook rond in hun vriendenkring of er iemand nog een factuur van zo'n laptop heeft, zodat ze 'm kunnen claimen bij hun verzekering. En zo sporen wij ze dan op."

'Schoonmoeder verpest vakantie'

In hun onderzoek naar fraude komen verzekeraars de gekste verhalen tegen, maar soms maken fraudeurs ook domme fouten. Hieronder een selectie:

  • Louis Vuitton: Na een aanrijding tussen een auto en een scooter claimt de bestuurster van de scooter onder meer schade aan haar dure jas, tas en Louis Vuitton schoenen. Opvallend genoeg claimt ze geen nieuw paar stappers voor haarzelf, maar een paar herenschoenen. De schoenen hebben bovendien niet haar maat. Omdat het 'slachtoffer' vervolgens de beschadigde jas en tas niet aan de fraudeonderzoekers wil tonen, heeft de verzekeraar voldoende redenen om de totale claim van 8.000 euro af te wijzen.
  • Botsing op afstand: Een aanrijdingsschade met een huurauto blijkt iets anders in elkaar te steken dan de chauffeur en de gedupeerde tegenpartij beweren. Op basis van het Car Tracking Systeem stelt de verzekeraar vast dat het, door hen verzekerde, voertuig helemaal niet in de buurt van de schadelocatie is geweest. De claim aan het voertuig van de tegenpartij wordt afgewezen. Besparing: 2.365 euro.
  • Schoonmoeder overleden: Een klant boekt op 10 december een dure vakantie en sluit een reis- en annuleringspolis af. Op 14 december, nog voor de reis begonnen is, meldt verzekerde dat zijn schoonmoeder op 12 december is overleden. Hij claimt 3.172 euro op de annuleringspolis. Als bewijs van het heengaan, stuurt hij de rouwkaart naar de verzekeraar. Wanneer daarop staat te lezen dat de datum van overlijden niet 12, maar 11 december is, doet de verzekeraar extra onderzoek. De rouwkaart blijkt van internet geplukt en door verzekerde vervalst.

Bron: Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit

Opvallend claimgedrag

Bij de verschillende verzekeraars werken in totaal zo'n 450 mensen die zich bezighouden met het opsporen van fraude. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van data-analyses. "Als iemand op maandag een autoverzekering afsluit en op dinsdag een schade claimt, gaat er bij ons automatisch een belletje rinkelen. Dat wil niet zeggen dat iemand fraudeert, maar we gaan wel extra onderzoek doen. Dat noemen wij opvallend claimgedrag."

Ook tijd- en locatiegegevens van schadeclaims worden steeds beter met elkaar vergeleken. "Als we zien dat re op een bepaalde rotonde veel botsingen zijn, kan dat ook reden zijn voor extra onderzoek. We kijken naar data, maar uiteindelijk blijft het mensenwerk om uit te zoeken of er daadwerkelijk sprake is van fraude."

Boete van 532 euro

Mensen die hun verzekering oplichten, kunnen sinds 2017 een boete van 532 euro krijgen. "Dit is vergelijkbaar met de boete die je voor winkeldiefstal krijgt. Hiermee worden de verzekeraars voor een deel gecompenseerd in de kosten die gemaakt worden om fraude op te sporen." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Fraude met je verzekering? Direct 532 euro boete

Volgens het Verbond van Verzekeraars is er sinds 2017 in totaal 1 miljoen euro opgehaald met het innen van die boetes. "De gedachte is dat het elk geval van fraude wordt ingezet, want we willen elke vorm van fraude ontmoedigen, ook kleinschalig. Omdat de regeling nog relatief nieuw is, blijkt in de praktijk dat nog niet alle verzekeraars deze vergoeding opleggen."

Register

Bij ernstigere gevallen van fraude kunnen de fraudeurs worden opgenomen in een speciaal register. "Dan gaat het om mensen die vaker de fout in zijn gegaan of ernstige vormen van fraude hebben gepleegd. Alle verzekeraars hebben toegang tot dat register. Als je erin staat, kan het moeilijker worden om een verzekering af te sluiten."

Op dit moment staan er zo'n 18.000 mensen in dat register. "Jaarlijks komen er zo'n 2000 tot 2500 mensen bij. De maximale tijd dat iemand in het register staat is acht jaar, maar vaak ook korter. Dat hangt af van de ernst van de fraude."

Top 4

Volgens het Verbond van Verzekeraars wordt er het vaakst gefraudeerd met deze verzekeringen:

1. Autoverzekering:

"Vaak gaat het dan om gevallen waarbij iemand een aanrijding heeft gehad, en bij er bij de claim nog een oudere kras of beschadiging wordt opgegeven aan de verzekering."

2. Inboedelverzekering:

"Bij dit soort fraude gaan mensen meestal opportunistisch te werk: ze maken misbruik van de situatie. Dus er is bijvoorbeeld wel degelik ingebroken bij hen thuis, maar ze besluiten een laptop, iPad of televisie te declareren die ze helemaal niet in bezit hadden."

3. Aansprakelijkheidsverzekering

"Stel, je fiets is stukgegaan. Je hebt dat zelf gedaan, er was niemand anders bij betrokken. Maar je hebt geen fietsverzekering. Wat mensen dan wel eens proberen, is de schade aan die fiets te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van een ander, bijvoorbeeld de buurman. Vaak krijgt diegene dan ook een vergoeding van de fraudeur."

4. Reisverzekering

"Hier zien we vaak dat dure zonnebrillen of camera's worden opgegeven als gestolen, terwijl ze helemaal niet meegenomen werden op vakantie. Ook wordt vaak gefraudeerd met de annuleringsverzekering. Dan geven mensen valse redenen op om hun vakantie te kunnen annuleren."

Het Verbond van Verzekeraars doet ook mee aan een experiment van de politie en het Openbaar Ministerie waarbij de verzekeraar de bewijzen voor de fraude mag leveren. De politie hoeft dan geen onderzoek meer te doen. 

Het OM beoordeelt dan of de zaak naar de strafrechter gaat. Op dit moment lopen er een aantal proefprocessen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Verzekeringsfraudeurs mogelijk bestraft zonder politieonderzoek'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`