Wie niet thuis is als er een pakketje van PostNL wordt bezorgd, en het pakketje kan ook niet bij de buren worden afgegeven, krijgt geen herkansing meer. Het pakket wordt vanaf nu na de eerste mislukte poging direct naar het dichtstbijzijnde ophaalpunt gebracht.
Dat heeft het post- en pakketbedrijf bekendgemaakt. Tot nu toe kwam de bezorger een dag later nog een keer langs na een mislukte poging, maar dat is dus verleden tijd.
Tweede poging vaak vruchteloos
De ervaring leert namelijk dat als mensen de eerste keer niet thuis zijn, het meestal bij de tweede poging ook niet lukt. In dat geval kun je het pakket pas twee dagen na de geplande bezorgdatum ophalen bij een afhaalpunt.
Nu de pakketjes direct naar een afhaalpunt in de buurt worden verscheept na poging één, kunnen consumenten hun spullen dus een dag eerder ophalen.
Meer bezorgopties
Volgens PostNL wordt inmiddels trouwens al 95 procent van de bestellingen bij de eerste poging afgeleverd. Dat percentage is zo hoog omdat er tegenwoordig een stuk meer bezorgopties zijn dan vroeger.
Klanten kunnen bij veel grote webshops inmiddels zelf een tijdslot kiezen waarop ze thuis zijn, ook kun je doorgaans ervoor kiezen om een pakket direct af te laten leveren op een bezorgpunt.
Extra voordeel: minder rijden
Een bijkomend voordeel van de nieuwe maatregel is dat er minder gereden hoeft te worden en dat scheelt weer CO2-uitstoot, schrijft het bedrijf. Ook kan de capaciteit van de bestelbusjes beter worden gebruikt. En dat is nodig, want er worden steeds meer stukken verzonden.