Onderzoek RTL Nieuws

Claimstichting: overheid aansprakelijk voor foutieve keuring stint

15 oktober 2019 10:50 Aangepast: 15 oktober 2019 10:53

Een kinderdagverblijf in het noorden van Nederland start een stichting om de overheid aansprakelijk te stellen voor de fouten die zijn gemaakt bij de keuring van de stint in 2011.

Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek dat het ministerie verkeerde berekeningen heeft gebruikt bij de keuring van het voertuig door de RDW. Volgens het kinderdagverblijf is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daarom aansprakelijk. 

De stint had een veel langere remweg dan uit de berekeningen bleek. Het ministerie en de RDW wisten na de keuring van de stint dat de keuringseisen niet deugden. Daarop zijn de eisen later dat jaar nog aangepast, maar de stint werd niet opnieuw gekeurd - zo bleek uit onderzoek van RTL Nieuws. 

'Keuring ging verkeerd' 

"Uit dat onderzoek blijkt dat het ministerie ervan wist, maar dat ze het toch voertuig toch hebben toegestaan. Wij denken dat die keuring in 2011 verkeerd is gegaan", zegt advocaat Oscar van Oorschot namens het kinderdagverblijf dat de stichting heeft opgericht. Het is de bedoeling dat andere kinderdagverblijven zich aansluiten om een massaclaim tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te starten. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Minister wist dat stint nooit weg op mocht, fouten bij keuring verzwegen

De stint werd na het dodelijke ongeval in Oss, een jaar geleden, van de weg gehaald. Uit onderzoek van TNO bleek dat de veronderstelde remweg van de stint niet klopte. Die bleek langer te zijn dan uit de keuring in 2011 bleek. "Je kan als overheid niet een product van de weg halen omdat het niet voldoet, terwijl je het zelf hebt gekeurd en geconstateerd hebt dat het voldeed", zegt advocaat Van Oorschot.

Kosten moeten maken

Volgens het advocatenbureau dat het kinderdagverblijf bijstaat hebben kinderdagverblijven kosten moeten maken voor vervangend vervoer toen de stint van de weg werd gehaald. Ook moeten toekomstige kosten worden gemaakt voor de aanpassingen van een nieuwe stint. Die zou in de duizenden euro's lopen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe het ministerie na een dramatisch ongeluk iedere eigen verantwoordelijkheid wegpoetst

Overigens zijn van de stint die in 2011 foutief is gekeurd, veel minder exemplaren op de weg gekomen dan van de tweede type stint met een meer krachtige motor. Die laatste was het volgens het ministerie nooit toegestaan op de weg, omdat deze nooit ter keuring is voorgelegd. 

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) komt woensdag met een rapport over de toelating van de stint. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`