Aantal ongevallen verdubbeld

Minder politie op snelweg, verkeersveiligheid verslechterd

14 oktober 2019 05:58 Aangepast: 14 oktober 2019 07:08
Archieffoto Beeld © ANP

Het aantal ongevallen op Nederlandse snelwegen is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld. In 2014 waren het er 17.000, maar in 2018 is dit gestegen naar naar ruim 38.000. 

De belangrijkste oorzaken zijn een te hoge snelheid en afleiding, vooral door gebruik van smartphones. Mogelijk speelt afgenomen handhaving door de politie ook een grote rol, zo blijkt uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), waar NRC over schrijft.

Er waren afgelopen jaar 678 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Hiervan vielen er 81 op snelwegen. In 2014 waren dit er nog 63. "Dit is een zorgwekkende ontwikkeling", zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ranglijst verkeersveiligheid Europa: Nederland zakt ver weg

Onoplettendheid

Op de snelwegen is vooral het aantal 'kop-staartbotsingen’ en het aantal eenzijdige bermongevallen gestegen. Die zijn voornamelijk toe te schrijven aan onoplettendheid gecombineerd met het gebruik van een smartphone of infotainment.

Andere oorzaken zijn gebruik van alcohol en drugs, teveel vertrouwen in cruisecontrol en 'excessieve' snelheid.

Minder politietoezicht

Maar volgens het onderzoek speelt het grotendeels wegvallen van gericht, planmatig toezicht door de politie ook een grote rol.

Door een koerswijziging van de politie werd de opsporing van crimineel gedrag in het verkeer belangrijker dan de handhaving van de verkeersregels.

Minder staandehoudingen

Deze koerswijziging valt terug te zien in het aantal 'staandehoudingen', wanneer politie weggebruikers aan de kant zet of bekeurt.

In 2006 waren er meer dan 100.000 staandehoudingen door de landelijke politie-eenheid. In 2017 was dit aantal gedaald naar ongeveer 20.000. De koerswijziging heeft zelfs invloed gehad op de locaties voor radarcontrole.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit is waarom we zo gek en agressief worden van in de file staan

Meer controles

Het aantal controles en het niveau van toezicht moet omhoog, zegt Van der Knaap. "Handhaving op snelwegen is absoluut noodzakelijk, maar heeft jarenlang geen prioriteit gehad."

"Als er merkbaar wordt gecontroleerd, zullen weggebruikers de kans dat ze zelf op een overtreding worden gecontroleerd hoger inschatten en zullen ze hun verkeersgedrag aanpassen om een mogelijke straf te ontwijken", schrijven de SWOV-onderzoekers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Het aantal verkeersdoden stijgt, en dit kunnen we ertegen doen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`