Faillissement

Onzekerheid bij reizigers die via Thomas Cook boekten: 'Vakantiegevoel is weg'

23 september 2019 10:36 Aangepast: 23 september 2019 15:06
Reizigers proberen bij de balie van Thomas Cook duidelijkheid te krijgen.

Nu Thomas Cook failliet is, zitten Nederlandse reizigers die via de Britse reisorganisatie hebben geboekt in de stress. "Hoe gaan we thuiskomen?"

Als het goed is, zitten Patty (33), haar man en hun twee kinderen van 4 en 7 morgen in het vliegtuig naar Gran Canaria. "Maar", zegt ze, "zeker weten doen we het niet." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Thomas Cook over de kop: 600.000 vakantiegangers de dupe

Het gezin uit Den Haag boekte de vakantie namelijk via Neckermann, de Nederlandse tak van de Britse reisorganisatie Thomas Cook. Vandaag werd bekend dat Thomas Cook over de kop is. Neckermann heeft tot nu toe geen faillissement aangevraagd. Bij Thomas Cook Nederland en Neckermann Reizen staan door het faillissement zo'n 200 banen op de tocht.

"Ik heb net een uur aan de telefoon gehangen met de vraag 'Gaat onze vakantie door?' Maar ze kunnen het me niet vertellen", zegt Patty. "Dit is echt niet grappig. Ik wil weten waar ik aan toe ben. En ik wil ook weten wat er met onze vakantie en onze terugreis gebeurt als Neckermann alsnog failliet gaat, later deze week. Hoe komen we dan thuis?" 

'Flinke smak geld'

2600 euro heeft de reis gekost, tot nu toe. "Het is niet zo dat we het niet overleven als we dat geld niet terugkrijgen, maar het is wel een flinke smak geld. Mijn man en ik hebben hier hard voor gewerkt, we hebben allebei een eigen bedrijf, konden niet zomaar vrij krijgen." 

Bovendien is Patty 'schijtbang' om te vliegen. "Ik heb echt flinke vliegangst, dit helpt allemaal niet."

'Krijgen we ons geld dan terug?'

Ook Petra Huijting uit Alphen aan den Rijn verkeert in onzekerheid. "We vliegen op 5 oktober, voor tien dagen, naar Egypte." 

Al weet ze dus niet of ze echt kunnen gaan. "En als we niet kunnen gaan, krijgen we dan ons geld terug? En is dat geld dan op tijd op onze bankrekening zodat we nog een nieuwe vakantie kunnen regelen?" 

Petra gaat vandaag proberen Neckermann te bereiken. "Maar het vakantiegevoel dat je normaal hebt, die voorpret, dat is wel echt weg." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reisorganisatie Thomas Cook voert doodsstrijd: nog 200 miljoen nodig

'Hoe komen we thuis?'

En dan zijn er nog Nederlanders die al op vakantie zijn. Zoals Sonja. "Mijn man, mijn zoontje en ik zouden morgen weer naar huis gaan, maar er is nog niets over bekend", vertelt ze vanuit Marsa Alam, een plaats in het zuiden van Egypte aan de Rode Zee.

Ze heeft zowel Neckermann als Thomas Cook een berichtje gestuurd, maar niets gehoord nog. "Maar ze zullen wel overspoeld worden met berichtjes van reizigers." 

Toch zou Sonja graag willen weten waar ze aan toe is. "Is het hotel betaald, hoe zit het met de transfer naar de luchthaven, en kunnen we mee met het vliegtuig? Normaal maak ik me niet zo heel erg snel druk om dingen. Maar met een 4-jarige vind ik het toch wel handig om te weten waar we aan toe zijn." 

Wat gaat dit betekenen?

Mirjam Dresmé van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) benadrukt dat er nog geen faillissement is aangevraagd door Thomas Cook Nederland. "Dat betekent dat de reizen voorlopig nog door lijken te gaan."

Thomas Cook is volgens haar nog operationeel in Nederland, maar er kan niet meer worden geboekt. Toch hoeven Nederlanders in het buitenland niet bang te zijn dat ze niet meer naar huis kunnen. Klanten van Thomas Cook Nederland worden, anders dan in andere landen, niet vervoerd door de luchtvaartmaatschappij van Thomas Cook zelf. Daardoor kunnen klanten op reis op de geplande datum terugvliegen, zegt de vereniging. 

Terugkrijgen

Thomas Cook en Neckermann zijn aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dat staat garant voor alle reissommen zodra een aangesloten organisatie failliet gaat, weet Dresmé.

"Maar wat dat precies betekent, is nog niet concreet te zeggen. Dat zal ook per boeking verschillen. Het kan zijn dat je het geld terugkrijgt en dat op die manier de garantie voor de reissom wordt gedaan."

Maar kan ook gewoon zijn dat het hotel en de volledige boeking door kan gaan. "Er zijn dus heel veel mogelijkheden en het is moeilijk te zeggen welke er van toepassing is. Dat moet echt per boeking bekeken worden onder de SGR."  

Thomas Cook en Stichting Garantiefonds Reisgelden waren vanochtend niet bereikbaar voor commentaar. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`