72 uur vertraging

Rechtszaak tegen KLM over compensatie na brandstofstoring Schiphol

21 september 2019 18:35 Aangepast: 21 september 2019 18:41
Reizigers tijdens de storing op Schiphol. Beeld © ANP

Vliegtuigmaatschappijen moeten duizenden passagiers compenseren voor de urenlange vertragingen die ontstonden na de brandstofstoring van 24 juli op Schiphol. Dat vindt claimorganisatie Aviclaim, die een proefproces heeft aangespannen tegen KLM.

Het proefproces draait om de schadevergoeding voor een echtpaar dat met 72 uur vertraging aankwam op hun plaats van bestemming, Bangkok. Dat meldt het tv-programma Kassa.

Bedrijfsrisico of overmacht?

Een uitspraak in hun voordeel kan grote gevolgen hebben, want ruim 60.000 passagiers werden getroffen door de ernstige verstoring op 24 juli en de dagen erna. Honderden vluchten werden geannuleerd of liepen forse vertraging op. Aviclaim schat het totale claimbedrag op 25 miljoen euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Grote problemen op Schiphol: compensatie niet vanzelfsprekend

KLM beroept zich net als andere luchtvaartmaatschappijen op 'buitengewone omstandigheden', waardoor het niet hoeft te compenseren voor de vertragingen. Volgens Aviclaim hoort de brandstofstoring bij een risico van de bedrijfsvoering en moeten luchtvaartmaatschappijen erop voorbereid zijn. 

Aviclaim heeft inmiddels namens 1453 passagiers claims neergelegd bij luchtvaartmaatschappijen, met een totale claimwaarde van bijna 600.000 euro. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Transavia weegt passagiers voor betere brandstofberekening

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`