Debat

Discussie is goed: 'Maar term Gouden Eeuw niet in de ban doen'

13 september 2019 13:03 Aangepast: 13 september 2019 13:08
Een expositie in het Amsterdam Museum Beeld © ANP

Het Amsterdam Museum gebruikt de term Gouden Eeuw niet meer. Volgens conservator Tom van der Molen worden door het gebruik van de term de vele negatieve kanten van de zeventiende eeuw verbloemd. Historicus Han van der Horst wil de term juist behouden: "Als je de term weghaalt, kun je geen discussie meer voeren."

Van der Horst beaamt dat het zeker niet voor iedereen een rooskleurige tijd was. "De een zijn rijkdom is de ander zijn armoe. Maar door een ingesleten term weg te halen, krijg je een verkeerde discussie. Niet woorden misleiden, maar verhalen. Plaats die periode gewoon in de goede context." 

'Geschiedenis niet herschrijven' 

Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs reageert vandaag ook op het besluit van het Amsterdam Museum. Zij ziet geen reden om de term Gouden Eeuw in de ban te doen. "De geschiedenis kan niet worden herschreven, maar het is goed om alle kanten van de geschiedenis te belichten. Uiteindelijk is het niet aan de minister om zich te bemoeien met hoe een museum iets benoemt." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederland worstelt met zijn koloniale verleden

Historicus Han van der Horst zegt dat de term Gouden Eeuw bedacht is in de negentiende eeuw. "De Gouden Eeuw was een belangrijke tijd met Rembrandt, Vermeer, Christiaan Huygens, de Nederlandse vrachtvaart en de molens van de Zaan. In de negentiende eeuw zijn ze deze periode de Gouden Eeuw gaan noemen, om zich aan op te trekken. Ze wilden weer zo'n economische en culturele ontwikkeling en dat lukte."

'Gaat om wat je niet vertelt' 

Marc van Berkel geeft les aan geschiedenisdocenten in opleiding aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Wat geeft hij mee aan zijn studenten? "Het is voor docenten in opleiding interessant om te onderzoeken wat er in het geschiedenisonderwijs niet verteld wordt. Dat levert soms interessante discussies op." 

Wat er precies verteld moet worden aan leerlingen staat zeer summier beschreven. "Eigenlijk staat er in het curriculum dat je in je lessen aandacht moet schenken aan de Gouden Eeuw, maar het staat docenten en schoolboeken vrij om te interpreteren hoe dat moet en in welke mate."  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amsterdamse Coenschool verandert naam: 'Past niet bij visie tolerantie'

Van Berkel begrijpt dat het Amsterdam Museum een groter verhaal wil vertellen. De term Gouden Eeuw dekt de lading niet volgens hem, maar toch is het wel handig om met de term te werken.

"Voor docenten is deze discussie goed bruikbaar in lessen. Door na te denken over het besluit van het museum kunnen jongeren zich proberen in te leven in de argumenten van verschillende partijen. Daarmee ontwikkelen ze empathie en meningsvorming. Het gaat er dus niet om dat ze de zogenaamde ‘juiste’ versie van het verleden moeten aanleren."   

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`