Verrast door noodweer

Noodweer tijdens ballonvaart: 'Bestuurders moeten verplicht kijken naar weersverwachting'

02 september 2019 17:14
De gecrashte ballon. Beeld © RTL Nieuws

Ballonvaarder Hans zag afgelopen zaterdag geen wolkje aan de lucht, maar kwam ineens in noodweer terecht. Hij en zijn drie passagiers werden in het bakje honderd meter over de grond gesleurd. Hoe kon dit gebeuren? Zag hij het noodweer echt niet aankomen? "Een bui tien kilometer verderop kan van invloed zijn bij een landing."

Bij het Limburgse Swalmen moest Hans een noodlanding maken met zijn luchtballon. "Dit wil ik nooit meer meemaken", vertelde hij dit weekend aan RTL Nieuws.

"Ik had twee weersites voortdurend gecheckt en het zag er goed uit. Er was weliswaar wat regen in België, maar dat zou voor ons niks betekenen. De omstandigheden waren heel goed." Hans wilde de ballonvaart beëindigen toen het weer ineens omsloeg. Bij de landing werd de ballon gegrepen door de harde wind. Hans besloot weer omhoog te gaan. Bij de tweede poging, bij weilanden vlakbij Swalmen, werd de luchtballon weer gegrepen door de wind. Ze werden honderd meter over de grond gesleept tot de ballon tegen de bosrand tot stilstand kwam.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Luchtballonvaarder Hans na noodlanding: 'De wind greep ons ineens'

Windvlaag

"Buien kunnen spontaan ontstaan", verklaart Maurice Middendorp van Buienradar. "De buien van afgelopen zaterdag zaten in de verwachting, maar dan nog is de vraag: waar gaat de bui vallen? Er kan bij jou niks aan de hand zijn, terwijl twintig kilometer verderop het noodweer losbarst."

Toch kan een bui tien kilometer verderop van invloed zijn bij een landing. "Buien nemen regen en koude lucht mee naar beneden. Die koude lucht botst op het aardoppervlak. Dat stroomt opzij en dan ontstaat er een windvlaag. Daar zou hij last van gehad kunnen hebben." Daarnaast zijn er veel lokale effecten op het weer. "De wind aan de kust is bijvoorbeeld weer anders dan in de Limburgse heuvels."

'Crash is uitzonderlijk'

"Ballonvaarders kunnen meerdere weerbronnen raadplegen", vertelt Monique Hoogeslag, ze is woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, afdeling ballonvaren. Ze vaart zelf al meer dan dertig jaar op een ballon. Per jaar worden ongeveer 8000 vaarten gemaakt en zijn er maar acht a tien incidenten. "Een crash is echt een uitzondering."

Om op te stijgen is volgens haar de gespecialiseerde website KNMI Aviation Weather doorslaggevend. Daar staan alle actuele en specifieke weersverwachtingen voor ballonvaartpiloten. Elke ballonvaarder is verplicht te informeren naar de weersomstandigheden. "Een luchtballonvaarder kan inzoomen op een plaats en ziet windrichtingen en windsnelheden op verschillende hoogtes en tijden. Je ziet of de wind toeneemt, afneemt of van richting verandert."

'Weer is veranderd'

Er loopt nu een onderzoek dat uitzoekt of Hans met de informatie die hij had toen hij opsteeg, een terechte beslissing heeft genomen. "Het is niet per definitie een foute beslissing geweest", zegt Hoogeslag. "Het weer is in zijn nadeel veranderd."

Toch doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de KLPD afdeling Luchtvaart onderzoek naar de toedracht van de crash. "De Onderzoeksraad kijkt of er geleerd kan worden van de eventueel gemaakte fouten. Misschien is er iets gebeurd wat ons allemaal had kunnen overkomen. De KLPD bekijkt de schuldvraag."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ongeluk met luchtballon door noodweer, 4 gewonden

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`