Jaarlijks wordt in Nederland een kwart van al het voedsel weggegooid. Supermarkten doen steeds meer om dit soort verspilling tegen te gaan.
Zo begint de Lidl vandaag in twintig filialen in het Gooi en rond Amersfoort een proef waarbij versproducten op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum voor 25 cent worden verkocht. De proef gaat 'Verspil mij niet, ik ben nog goed' heten.
Vlees, groente en fruit
Het gaat onder andere om broden, vlees en groente- en fruitboxen van 2 kilo. "Bij vlees vertellen we er natuurlijk wel bij dat mensen het meteen moeten gebruiken of invriezen", zegt een woordvoerder van de supermarkt.
Lidl sluit zich in de strijd tegen voedselverspilling ook aan bij de app Too Good To Go. Die stelt maaltijdboxen samen met eten dat winkels en supermarkten anders zouden weggooien. Eerder sloten Albert Heijn en Jumbo al een samenwerking met die app.

Wisselende prijzen
Albert Heijn deed onlangs een proef met modellen die uitrekenen wat de beste korting is om versproducten verkocht te krijgen als hun houdbaarheidsdatum nadert. De afprijzingen verschenen vervolgens automatisch op elektronische prijskaartjes, naast de reguliere prijs voor een product.
"De eerste reacties waren positief. Klanten begrepen het en de achterliggende technologie werkte goed", zegt een AH-woordvoerder hierover. Of het experiment navolging vindt in een groter aantal supermarkten, wordt later beslist.

Het kabinet wil in lijn met doelen van de Verenigde Naties de verspilling van voedsel in 2030 met de helft hebben teruggedrongen.