Berlijn populaire bestemming

Meer mensen op vakantie met de trein, maar gaan we ook minder vliegen?

29 augustus 2019 06:20 Aangepast: 29 augustus 2019 13:16
De intercity naar Brussel. Beeld © ANP

Steeds meer Nederlanders kiezen voor de internationale trein. Deze zomer groeide de ticketverkoop van NS International met 13 procent. De intercity naar Berlijn was met 19 procent de grootste stijger. Kiezen mensen toch voorzichtig voor de trein in plaats van voor het vliegtuig?

De groei is er vooral op bestemmingen tot 700 kilometer. Het is de derde recordzomer op rij voor NS International. In de zomer van 2017 was er een groei van 6,4 procent en in 2018 met 13 procent. "Die stijging heeft twee redenen", verklaart directeur Heike Luiten.

Disneyland Parijs

"Ten eerste is het aanbod van internationale verbindingen verder uitgebreid." Zo heeft de Thalys een nieuwe verbinding die stopt voor de poorten van Disneyland Parijs, is de reistijd naar Brussel verkort en is de Eurostar naar Londen vanuit Amsterdam en Rotterdam gaan rijden.

Ook zijn mensen volgens Luiten bewuster gaan reizen. "Er is steeds meer aandacht voor de impact van reizen op natuur en milieu."

Uit het vliegtuig?

Ook Hielke Buisman van de Treinreiswinkel, de grootste concurrent van NS, ziet een groei. "Sinds het publieke klimaatdebat op gang is gekomen merken we een toename in de ticketverkoop." Volgens Eke Eijgelaar, onderzoeker van duurzaam toerisme, speelt het klimaatbewustzijn inderdaad mee. "Maar", zegt hij ook, "daar heb ik geen hard bewijs voor, en het gaat bij de luchtvaart om veel grotere aantallen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoezo vliegschaamte? Opnieuw meer vluchten op Nederlandse luchthavens

Want ook de luchtvaart kent een groei. Zo vlogen er in 2018 vanaf Schiphol 3,3 procent meer mensen dan in 2017 naar Londen Heathrow, de populairste Europese bestemming.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegtuig blijft populair voor korte afstand: 'Ticket zou veel duurder moeten'

"Om mensen echt uit de lucht te halen moeten bestemmingen makkelijker bereikbaar zijn", zegt Eijgelaar. "Denk aan niet te veel overstappen en een zo kort mogelijke reistijd. De reis moet net zo makkelijk te boeken zijn als een vliegticket, en al helemaal niet duurder zijn. En dat is voor treinmaatschappijen niet makkelijk met het grote aanbod goedkope vliegtickets. Daar is een eerlijkere belasting van vliegtickets voor nodig."

Aandacht voor de trein

"De meeste mensen denken nu nog geen seconde aan de trein als ze naar het buitenland gaan", zegt Eijgelaar. Dat gebeurt volgens Buisman van de Treinreiswinkel wel steeds meer. "We zien ook dat áls mensen eenmaal met de trein gaan, ze dat ook blijven doen. Het is een kwestie van kennismaken. Verder we hebben gezien dat een goede treinverbinding mensen uit de lucht kan halen. Sinds de introductie van de Eurostar naar Londen gaan er minder mensen met het vliegtuig."

De mensen die nog wel met het vliegtuig gaan, vergeten volgens luchtvaarteconoom Hans Heerkens vaak dat een vliegtuig niet altijd sneller is dan de trein. Als je met het vliegtuig gaat moet je vaak twee uur rekenen voor paspoortcontrole en bagagecheck. Bovendien moet je vaak bij aankomst nog een tijdje met het openbaar vervoer. Met een trein zit je meestal gelijk middenin het centrum.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

In 3 uur en 40 minuten van Londen naar Amsterdam: de nieuwe Eurostar-trein rijdt

Voor verre bestemmingen is het lastiger concurreren met de luchtvaart. Ben je met het vliegtuig binnen iets meer dan twee uur in Rome, duurt het met de trein meer dan 20 uur. "Dat duurt voor veel mensen veel te lang" volgens Heerkens.

Kinderkorting

"Vooral op de verre bestemmingen is er ruimte voor verbetering", erkent Hessel Koster, woordvoerder van de NS. "Als je mensen uit het vliegtuig wil trekken moet je het hen wel heel makkelijk maken. Nu is dat zeker nog niet het geval. Alle vervoerders in Europa hebben bijvoorbeeld hun eigen regels en kortingsregelingen."

Neem de kinderkorting, die is in elk land net anders. In Nederland kunnen kinderen van vier tot elf gratis met de trein, in Londen moet je voor die leeftijd een kinderticket aanschaffen. In Duitsland reizen kinderen tot en met veertien jaar gratis mee. Daar moet je bij het overstappen goed opletten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Internationale treinkaartjes bij NS duurder dan in het buitenland

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`