Nieuwe dienstregeling

Ruben bepaalt hoe laat jouw trein volgend jaar rijdt

19 augustus 2019 18:15 Aangepast: 19 augustus 2019 18:21
Het is een hele puzzel om de dienstregeling in elkaar te zetten.

Vanaf volgend jaar worden treinen niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Ruben Janssen, planner dienstregeling bij ProRail, was heel druk met de grote 'treinen-puzzel'. "Het is een kick als het lukt."

Ja, het is een heel grote puzzel, en ja: je moet ervan houden. Maar ProRail-medewerker Ruben Janssen (33) vond het 'ontzettend leuk' om de afgelopen maanden aan de nieuwe dienstregeling van ProRail te werken.

Samen met Donna

Dat deed hij niet alleen, maar samen met zijn collega's van de afdeling Vervoer en Dienstregeling. En met Donna, de planningstool. 

Ruben is de afgelopen weken druk bezig geweest met puzzelen. Ruben is de afgelopen weken druk bezig geweest met puzzelen.

"Het spoor is zo druk, met zo veel vervoerders, en iedereen wil met zijn trein rijden wanneer het hem uitkomt", vertelt hij aan RTL Nieuws. "Het is een uitdaging om het allemaal passend te maken. Je hebt natuurlijk reizigerstreinen, maar ook goederentreinen, wintersporttreinen. En dat maakt mijn werk juist zo leuk." 

Niet mogelijk

Het is volgens Janssen de kick om dat wat eerst niet mogelijk lijkt, toch mogelijk te maken.

"In de tweede week van april moeten alle aanvragen van alle vervoerders binnen zijn en dan gaan we aan de slag. Vier maanden rekenen, beoordelen en inplannen. En dan rolt uiteindelijk de dienstrekening eruit." 

ProRail maakte vandaag de nieuwe dienstregeling bekend. ProRail maakte vandaag de nieuwe dienstregeling bekend.

Om dit te kunnen doen, heeft Janssen de hbo-opleiding mobiliteit gevolgd. "Ik was altijd al geïnteresseerd in openbaar vervoer. Maar er is geen opleiding dienstregelingplanner", legt hij uit. "Het is deels een interne opleiding bij ProRail, en deels moet je gewoon een bepaald denkniveau hebben." 

'Het spoor is vol'

Hij doet het nu drie jaar, maar hoort van collega's die het al tien of twintig jaar doen dat het nu anders is dan vroeger. "Van hen hoor ik wel dat dit werk nu moeilijker is. Het wordt steeds drukker op het spoor: er rijden meer treinen."

"Mijn collega's geven ook aan dat de planning lastiger wordt. Het spoor is vol, en er moet minimaal drie minuten tijd zitten tussen het vertrek van de ene trein en de trein die erna komt. Daar mogen we geen twee minuten van maken, bijvoorbeeld."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ProRail wil alle stations helemaal rookvrij maken

Nu de nieuwe dienstregeling voor volgend jaar bekend is, is het weer even wat rustiger voor Janssen. Ademruimte. "Het is lekker dat de klus er weer op zit."

Sudokupuzzels?

Maar, Janssen is ook realistisch: "Straks moet ik weer meer dingen ad hoc doen, en dat blijft druk." Bovendien begint over een paar maanden de planning voor het jaar daarop (2021 dus) weer.

En in de tussentijd? Sudokupuzzels thuis maken? "Ik puzzel alleen nog met mijn dochtertje van 3. Maar voor de rest niet. Ik puzzel al genoeg op mijn werk."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`