Ongelukken

Bovag wil een verplichte keuring voor alle aanhangwagens

10 augustus 2019 06:05 Aangepast: 10 augustus 2019 06:17
Henk-Jan Renkema en zijn vriendin kregen een losgeschoten neuswiel tegen hun ruit. Beeld © Privéfoto

Er moet een keuring komen voor aanhangwagens. Dat vindt brancheorganisatie BOVAG. "Mensen zijn blind voor de gevaren."

Candy, de vriendin van Henk-Jan Renkema uit Siddeburen, had de schrik van haar leven op de A7. Ineens, vanuit het niets, vloog er een neuswiel haar voorruit in. Het gevolg: een knal, een flinke barst en overal stukjes glas. 

'Ze mankeert gelukkig niets'

Op Facebook richt Henk-Jan Renkema zich tot de bestuurder van de aanhanger, waar het neuswiel vanaf vloog. "Je hebt er waarschijnlijk weinig van vernomen dat je het neuswiel bent verloren. Maar je kan hem bij mij ophalen en dan kunnen we het papierwerk ook even regelen." 

Hij voegt er nog aan toe: "Mijn vriendin reed, en mankeert gelukkig niks." 

Het neuswiel dat de auto van Henk-Jan Renkema raakte. Het neuswiel dat de auto van Henk-Jan Renkema raakte.

'We schrokken'

Volgens Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, zijn dit soort voorvallen de reden dat de brancheorganisatie een keer in de twee jaar een APK (Algemene Periodieke Keuring) of een ander soort keuringsplicht wil voor aanhangwagens. Want: die is er nog niet in Nederland. Alleen een aanhangwagen boven de 3500 kilogram moet APK goedgekeurd, zo stelt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). 

Recente aanleiding voor deze oproep is de controle van de Bovag bij 132 boten bij de Sneekweek in Friesland deze week, waar zoals altijd honderden booteigenaren op af kwamen.

"We deden daar controles op de trailers waarmee de boten worden vervoerd", vertelt Huyskens. "En echt: we schrokken ons kapot."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wat betekent een rood lampje op je dashboard? BOVAG wil bijles voor automobilisten

Blind voor gevaren

Volgens de woordvoerder waren de aanhangwagens die niets mankeerden, 'op één hand te tellen'. "Heel vaak deed de verlichting het niet, of de banden kwamen uit de jaren 90, de koppeling was kapot. Noem maar op."

"Mensen zijn blind voor de gevaren", stelt Huyskens. "Er moet daarom wettelijk iets geregeld worden."

In 2014 heeft de Europese Unie in Brussel bepaald dat er geen Europese wetgeving komt die periodieke keuringen van aanhangwagens regelt of verplicht stelt.

"Maar in Duitsland en België is een APK voor aanhangers om de twee jaar verplicht." De Bovag zou dat ook graag in Nederland zien.

Verbaasd

Want Huyskens denkt dat waarschuwen niet genoeg is. Het is volgens hem niet de eerste keer dat de Bovag-inspecteurs controleren bij een Sneekweek. Ook zijn ze in het verleden bij paardenconcoursen geweest.

Huyskens: "Ik verbaas me erover dat mensen een peperdure boot hebben, of een kostbaar paard, met een grote Land Rover ervoor. En dan zie je dus dat die trailer van alles mankeert." Bij paardentrailers zagen de inspecteurs vaak dat de bodem rot was. 

Preken voor eigen parochie? 

Maar is het niet een beetje preken voor eigen parochie? Immers: de Bovag vertegenwoordigt de bedrijven (garages) die de APK's uitvoeren. En die daar dus geld mee verdienen.

"Ja, tuurlijk, wij hebben daar ook baat bij", erkent Huyskens. "Maar wij trekken aan de bel vanuit veiligheidsoverwegingen, omdat we zien dat er gevaarlijke dingen kunnen gebeuren. Dat zie je wel aan die toegetakelde auto van meneer Renkema op Facebook."

Hoe vaak het losschieten van een neuswiel voorkomt, kan Huyskens overigens niet zeggen. "Er zijn geen cijfers van, maar we zien het niet heel vaak."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bovag wil fietsregeling terug: helpt tegen files, goed voor lucht en gezondheid

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`