Internationale Kattendag

Kattenfilmpjes zijn razend populair, maar rijk worden? Vergeet het maar

08 augustus 2019 07:31 Aangepast: 08 augustus 2019 10:25
Nicole met haar kat Monty, een ster op internet.

Kattenfilmpjes zijn razend populair, vandaag komt zelfs het eerste CatVideoFest naar Nederland. Maar ook al kunnen we er vaak geen genoeg van krijgen, rijk worden de makers er bijna nooit van. "Ik kreeg een keer gratis brokjes van de Whiskas, maar die lustte mijn kat niet eens."

Kat Smoothie is misschien wel de beroemdste van de 2,6 miljoen katten van ons land. De permantige, ijdele viervoeter heeft op Instagram meer volgers dan Sylvie Meis.  En ook de filmpjes op YouTube gaan de hele wereld over.

'Mooiste van de wereld'

"Toen ik Smoothie’s Instagram begon in 2015 werd het al snel opgepikt door Amerikaanse sites als Bored Panda en Buzzfeed. Zij bestempelden Smoothie als 'meest fotogenieke kat ter wereld", zegt het trotse baasje Arvid van Boekel uit Eindhoven.

Smoothie's fans komen uit de hele wereld. "De meeste volgers zijn Amerikanen."

Rijk? 

Of Arvid al lekker casht met zijn poes? "De kat verdient zijn eigen voer. Ik verdien door YouTube-advertenties en door product placement, maar op Instagram wil ik niet te veel reclame plaatsen. Dat schrikt mensen juist ook weer af namelijk."

Echt goed geld verdienen, kan eigenlijk alleen in een land als Amerika. "Het influencer-klimaat is daar veel sterker dan bij ons. Hier staat dat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Nederlanders zijn daar denk ik te nuchter voor."

Smoothie, beter bekend als 'de meest fotogenieke kat ter wereld' Smoothie, beter bekend als 'de meest fotogenieke kat ter wereld'

Gratis brokjes

Ook de Brabantse Nicole Melchers is lekker op weg met haar poes Monty. De mooie pers heeft zijn eigen Instagram-account: Make monty famous. "De fans van Monty komen vooral uit Japan", zegt Nicole.

De likes voor Monty stromen flink binnen, maar het geld niet. "Daar doe ik het ook niet voor hoor. Ik vind het gewoon heel leuk om te doen. Ik heb wel een keer een aanbieding gehad van Whiskas. Gratis brokjes. Maar mijn kat lust geen Whiskas, haha. Ik sla dat dus ook af."

Eerste catvideofest

Kattenfilmpjes zijn een dikke internethit. Vandaag, op Internationale Kattendag, is zelfs het eerste Catvideofest in ons land. In zes bioscopen zijn er 70 minuten lang kattenfilmpjes te zien.

In veel bioscopen zitten de zalen al vol. Maar waarom is het dan zo moeilijk om te cashen met een kattenfilmpje? "Omdat je gewoon heel erg veel views moet hebben", zegt social media-expert Daan Sip van SocialReblz. 

Heel veel views

"Je kan op YouTube geld verdienen met de reclames die voor je video geplaatst worden. Die inkomsten moet je delen met Google, jij als uploader krijgt een deel. Elke view met reclame levert dus geld op. Maar er wordt pas geteld per duizend views."

Sip vervolgt: "Je kan je wel laten sponsoren. Bij 'product placement' geven merken aan jou geld voor je dier. Maar dan moet je wel eerst groot worden. Per video zeker 10.000 views halen. Pas dan begin je interessant te worden." 

Grumpy Cat

Het is een nichemarkt, besluit Sip. Het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met katten is relatief klein. "Er zijn dus wereldwijd maar een paar mensen die echt kunnen leven van hun filmpjes." Zoals het baasje van de onlangs overleden Amerikaanse kat Grumpy Cat.

Rijk worden? Dan kun je volgens Sip beter gaan vloggen over beauty omdat in die markt veel meer bedrijven en consumenten zitten.

Monty gaat heel vaak mee op pad. Monty gaat heel vaak mee op pad.

Hoe krijg je fans

Kattenfilmpjes maak je dus vooral voor de lol. En, natuurlijk:  omdat je helemaal stapel bent op je beest. Zoals Nicole. Zij zag kat Monty op Marktplaats en was meteen verliefd. "Die moest ik hebben! En ik heb meteen een Instagram-account voor hem gemaakt. Omdat mijn kat zo leuk is, dat wil ik met anderen delen."

Niet alles werkt, weet ze uit ervaring. "Je moet geen dingen forceren in een filmpje. Laat de poes, poes zijn. Dat is de kracht van een goed filmpje. En film gewoon met je telefoon."

Engels

Kattenliefhebber Arvid heeft ook nog wel een tip: wil je een beetje bekendheid, communiceer in het Engels. "Omdat ik alles in het Engels plaats, is het ook toegankelijk voor een breed publiek. Sylvie Meis is vooral in Nederland en Duitsland bekend, maar Smoothie heeft volgers van over de hele wereld."

De filmpjesmaker besluit: "Ik krijg vaak berichten dat mensen rustig worden van kattenfoto’s en -filmpjes. Ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt. Zeker na een drukke dag is het fijn om even te glimlachen om iets heel onschuldigs. Dieren hebben ook zoiets puurs over zich, dat valt op in een wereld waarin veel nep is."

Nog even genieten dus van de beroemdste kat die de wereld tot nu heeft gekend:

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

CatVideoFest: waarom is de kat de held van het internet?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`