Plan voor centraal register

Straks kun je ook een paspoort in een andere gemeente aanvragen

26 juni 2019 15:36 Aangepast: 26 juni 2019 16:19

Het moet makkelijker worden om te melden dat je je paspoort kwijt bent. Ook de aanvraag van een nieuw paspoort moet simpeler. Dat staat in een plan van staatssecretaris Raymond Knops.

Wie nu zijn paspoort kwijtraakt, moet een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dat wordt straks makkelijker. In de toekomst kan je online de vermissing aangeven én de geldigheid van het document stopzetten, net zoals nu met bijvoorbeeld een bankpas. Zo wordt misbruik tegengegaan, hoopt staatssecretaris Knops. Zijn plan heet 'StopID'.

Centraal register

Knops streeft naar een centraal register met alle gegevens over uitgegeven documenten, om de huidige tijdrovende processen te verkorten.

De staatssecretaris komt ook met andere voorstellen om de afgifte van paspoorten eenvoudiger te maken. Nu is het voor de meesten zo dat je paspoort of identiteitskaart bij je eigen gemeente moet aanvragen.Straks zou dit ook in andere gemeentes kunnen.

Als je bijvoorbeeld werkt in een andere gemeente, zou je daar tijdens je lunchpauze even naar het stadhuis kunnen. Ook kun je voor een gemeente kiezen waar je minder lang hoeft te wachten op een afspraak.

In de brief naar de Kamer zegt de staatssecretaris het zo: "Deze wijzigingen binnen het stelsel zijn zodanig dat er ook in de toekomst op kan worden voortgebouwd. U kunt bijvoorbeeld denken aan nieuwe vormen van dienstverlening zoals plaatsonafhankelijk aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten."

46 miljoen

Hij hoopt dat de verbeteringen uiterlijk in 2024 zijn uitgevoerd.

Het plan gaat zo'n 46 miljoen euro kosten, maar het kan uiteindelijk ongeveer 5 tot 7 miljoen euro per jaar schelen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geen 'Europese Unie' op nieuw Brits paspoort ondanks vertraging brexit

`