Oranjeleeuwinnen

Hype rond WK vrouwenvoetbal: 'Bedrijven balen dat ze er niet op in zijn gesprongen'

27 juni 2019 10:14 Aangepast: 27 juni 2019 10:22
Een fan tijdens de eerste wedstrijd van Oranje. Beeld © ANP

Met miljoenen kijkers voor de buis leeft het vrouwenvoetbal meer dan ooit. Maar er zijn bijna geen plekken waar we massaal met elkaar de wedstrijd bekijken. De meeste bedrijven laten de Oranje Leeuwinnen aan zich voorbijgaan. "Daar zullen ze nu wel van balen. Ze hadden deze hype niet verwacht."

Meer dan 3,5 miljoen mensen keken dinsdagavond naar de achtste finale Nederland - Japan. Met de tropische temperaturen van die dag zouden de kijkcijfers normaal gesproken instorten, maar het vrouwenvoetbal trekt kijkers naar de NOS.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ruim 3,5 miljoen kijkers zien winst Oranje

Niet alleen het reilen en zeilen van Oranje wordt op de voet gevolgd. Ook wedstrijden van andere internationale teams worden rechtstreeks door de NOS uitgezonden en kunnen steevast rekenen op honderdduizenden kijkers. 

Moet nog komen

Afgaande op die kijkcijfers verwacht je oranjegekleurde straten, spaaracties in alle supermarkten en grote schermen op pleinen en in cafés. Maar dat is dus niet zo. "Vrouwenvoetbal is recent pas populair geworden. We hebben het altijd minder spannend gevonden, dus dat gezamenlijke en het feest eromheen moet nog komen", voorspelt cultuurkenner Ineke Strouken. 

Sportsocioloog Agnes Elling is verbaasd over de spontane hype rondom het vrouwenvoetbal. "Hoe meer we richting de finale gaan, hoe meer het gaat leven. Er is veel aandacht op tv, daar profiteert de sport van. Maar je kunt het nog niet vergelijken met de aandacht voor mannenvoetbal." 

Succesvoller dan mannen

Deskundigen zien dat we in Nederland snakken naar goede sportieve prestaties. Het mannenelftal deed niet eens mee aan het laatste EK en WK, terwijl de vrouwen in 2017 nog het EK wonnen. "Het uitblijven van succes bij de mannen draagt bij aan de populariteit van de vrouwen", ziet socioloog Elling. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lieke Martens: 'Nederland moet trots zijn op vrouwenvoetbal'

Het valt deskundigen op dat het publiek bij de wedstrijden rond het vrouwenvoetbal anders is dan bij de mannentoernooien. "Het zijn niet de vaders met hun zonen, maar gezinnen en jonge meiden", stelt Elling. 

Niet op groot scherm

In de Nijmeegse Molenstraat volgden in het verleden duizenden fans op grote schermen de prestaties van Oranje. Bij het vrouwenvoetbal ontbreken zulke grote evenementen. "Hopelijk wordt het vrouwenvoetbal ooit net zo populair als bij de mannelijke collega’s", zegt Pim Burgers namens de zeven horecazaken in de straat. "Maar we denken dat zoiets stap voor stap gaat. We zijn terughoudend om het hele terras aan de kant te vegen. Dat is een groot risico."

De Molenstraat tijdens het WK-duel tegen Mexico in 2014 De Molenstraat tijdens het WK-duel tegen Mexico in 2014

Toch zijn de wedstrijden van de Oranjevrouwen wel in de straat te volgen. "Op ieder terras hangt een scherm en tijdens de wedstrijden worden ze ook goed bezocht. Het zit in de lift. We gaan wel overwegen om het een volgende keer groter aan te pakken", zegt Burgers. 

Als enige de tuin versierd

Groots pakt Laura Hankel uit Almelo het wel aan. Zij heeft haar hele voortuin versierd met oranje slingers en vlaggen. "Maar ik ben wel de enige in de wijk. Voor mij maakt het niet uit of het gaat om vrouwenvoetbal of mannenvoetbal. Hier even verderop zien de wijken bij elk voetbaltoernooi oranje, maar nu ineens niet." 

Laura Hankel versierde haar voortuin Laura Hankel versierde haar voortuin

Ook bedrijven ontdekken de hype rond het vrouwenvoetbal, al gaat dat nog schoorvoetend. "De meeste zijn echt verrast", zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. Bij Albert Heijn kan gespaard worden voor een poster, bij Blokker kunnen kinderen tafelvoetbalpoppetjes van de speelsters sparen.

Discussie bij AH

"Ik denk dat bij Albert Heijn een discussie heeft plaatsgevonden: zullen we het grootscheeps aanpakken of laten we het gaan?", zegt Van den Wall Bake. "Deze poster is een compromis. Die kun je redelijk snel bedenken en brengt weinig risico's met zich mee."

Hij roemt de twee om hun lef om iets te doen met het WK vrouwenvoetbal. Andere bedrijven laten volgens hem kansen liggen. "Zo'n campagne moet je maanden van tevoren voorbereiden. Ik denk dat veel winkels onaangenaam zijn verrast door de hype. Zoiets trek je niet 1, 2, 3 recht, want dan kom je met frutsels." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`