Gezakt op 0,1 punt

Onterecht gezakt voor eindexamen: 'Het gaat vaker mis'

17 juni 2019 20:23
Een scholier doet eindexamen. Beeld © ANP

Het verhaal van de gezakte Declan, die de examenmakers te slim af was en alsnog slaagde, staat niet op zichzelf. Op de Facebookpagina van RTL Nieuws komen soortgelijke verhalen binnen. Leraar Martin Bakker bevestigt dat het vermoedelijk vaker misgaat. "Ik heb sterk het vermoeden dat er jaarlijks in honderden gevallen een examenresultaat anders had kunnen uitpakken."

De 19-jarige eindexamenleerling Declan uit Enschede was gezakt met 0,10 punt. Hij rook argwaan en trok zijn antwoorden na. Wat bleek? Een vraag was onterecht fout gerekend. Declan slaagde alsnog. 

Dat dit soort dingen gebeuren, verbaast leerkracht Martin Bakker niet. De aardrijkskundeleraar heeft de afgelopen tijd ruim 60 eindexamens nagekeken. "Een megaklus, die je in ruim een week moet doen. Nakijken, overleggen met je tweede corrector, weer de vragen bestuderen. Je hebt eigenlijk veel te weinig tijd." 

Fouten

Dit jaar lagen Bakker en de andere corrector op een lijn en ging het nakijken voorspoedig. "Maar vrijwel elke docent heeft meegemaakt dat er veel discussie is met de andere corrector. En ja: het komt voor dat juiste antwoorden niet worden herkend. Voor 98 procent van de leerlingen heeft dat geen verstrekkende gevolgen, maar elke fout is er 1 te veel". 

En in sommige uitzonderingsgevallen, kan een foutje grote gevolgen hebben. Zoals bij Declan uit Enschede. 

Declan geloofde niet dat zijn antwoord fout was Declan geloofde niet dat zijn antwoord fout was

Gezakt en geslaagd

Leraren kijken met eer en geweten na, maar bij de lange open vragen blijft het ook subjectief werk, vervolgt leraar Bakker. "Zo heb ik weleens meegemaakt dat een corrector dingen liet liggen die nadelig waren voor zijn leerlingen. Het zou mij niet verbazen als er elk jaar honderden ­docenten zijn die alternatieve antwoorden niet goed rekenen, omdat ze zelf die verantwoordelijkheid niet durven nemen."

Feitelijk is er een zekere mate van willekeur. "In ieder geval dat de beide correctoren het oneens zijn, wie heeft er dan gelijk? Zeg het maar", aldus Bakker.

Oorzaak waarom het soms fout gaat? Vooral tijdsdruk, zegt Bakker. "Er is relatief heel weinig tijd voor leraren om goed na te kijken. De tweede corrector is ver weg, je spreekt niet zomaar even af. Je bent als leraar vaak niet betrokken bij de eindexamenvragen, dus tijd en nauwkeurigheid zijn extra belangrijk. En die tijd is er gewoon niet."

Ellen was gezakt met 0,1 punt. Ellen was gezakt met 0,1 punt.

Ook gezakt

De nu 30-jarige Ellen Timmerhuis maakte een soortgelijk verhaal als Declan mee. Ellen kreeg destijds te horen dat ze definitief was gezakt op 0,1 punt voor haar vwo. "Ik had me er in eerste instantie bij neergelegd dat ik definitief was gezakt, totdat iemand die hetzelfde had mee gemaakt me adviseerde het bewuste examen toch nog even in te zien."

Dat deed ze. Bij vraag 1 ging het al mis, vertelt ze. "Iets was onterecht fout gerekend, precies genoeg voor die 0.1 punt." De schoolleiding en een onafhankelijke commissie moesten er nog naar kijken. "Ik heb dagenlang in spanning gezeten, maar uiteindelijk kreeg ik gelijk en mocht ik toch nog een her doen voor een ander vak."

Ze slaagde. "Ik zie nog die gezichten van mensen op de diploma-avond. Iedereen dacht dat ik gezakt was. Van definitief gezakt naar geslaagd, het is bizar wat 0,10 kan doen."

Pas eindexamens aan

Leraar Martin Bakker adviseert leerlingen die te horen gekregen dat ze gezakt zijn, hun examen altijd nog in te zien. Overigens ziet hij minder vaak dat het fout gaat, dan vroeger. "Dat komt ook omdat er meer forums zijn voor leraren waar ze kunnen discussiëren over examenvragen."

Hij zou liever zien dat eindexamens aangepast zouden worden. "De helft van de leraren is ontevreden over de huidige examens omdat de examens vaak niet een goede afspiegeling zijn van wat het vak inhoudt. Zij zouden liever een andere manier van examineren zien. Bijvoorbeeld door leerlingen een hele dag allerlei opdrachten te laten doen. Zowel praktijk- als theoretische opdrachten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gezakte Declan (19) is examenmakers te slim af en slaagt alsnog

`