'Dubbele inkomsten'

Commerciële zenders: minder reclame NPO goed idee

17 juni 2019 15:05 Aangepast: 17 juni 2019 15:56
Beeld © ANP

De commerciële zenders vinden het een prima plan dat de publieke omroep (NPO) minder reclame gaat uitzenden. Volgens hen is het oneerlijk dat ze nu een 'dubbele inkomstenstroom' hebben.

Onder meer Talpa en RTL vinden dat het publiek ook iets heeft aan deze verandering. Door een 'eerlijke marktwerking' komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt, zegt de Vereniging voor Commerciële Omroepen. "Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen".

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Veel veranderingen NPO: minder reclame, meer bezuinigingen

De ministerraad stemde vrijdag in met de plannen van minister Arie Slob (Media), waarin is vastgelegd dat de publieke zenders tot 20 uur geen reclame meer uitzenden.

In de plannen staat ook dat NPO 3 meer een zender wordt voor regionaal nieuws. Volgens de NPO kunnen deze maatregelen opnieuw tot grote bezuinigingen leiden. Dat zal programmamakers en de hele programmering hard raken, zegt voorzitter Shula Rijxman.

50 jaar SIRE: ken jij ze nog?

Kindermishandeling, vuurwerk, asociaal gedrag… Al vijftig jaar maakt de Stichting Ideële Reclames (SIRE) campagnes over maatschappelijke thema’s.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`