Na reanimatie

Door polsbandjes kunnen slachtoffer en EHBO’er met elkaar in contact komen

08 juni 2019 17:13 Aangepast: 08 juni 2019 17:13
Zowel het slachtoffer als de hulpverleners krijgen een polsbandje met een unieke code. Beeld © Hart4all

Veel reanimaties in Nederland worden gestart door een voorbijganger. Deze mensen blijven vaak in onzekerheid achter over het lot van degene die ze hebben geholpen. Nieuwe polsbandjes moeten daar verandering in brengen.

De stichting Hart4all wil er met de klapbandjes voor zorgen dat patiënten en hulpverleners met elkaar in contact kunnen komen.

Neergelegd

Het is aan de medewerkers op de tweede ambulance om de bandjes uit te delen, zegt initiatiefneemster Bettina Heefer Maas. "Een aantal bandjes worden uitgedeeld aan de hulpverleners, ook degenen die met reanimeren zijn begonnen."

Eén bandje gaat om de enkel of pols van het slachtoffer. Als hij of zij naar het ziekenhuis wordt gebracht, komt het bij de persoonlijke spullen te liggen. Als het om een reanimatie thuis gaat, wordt het bandje vaak op een zichtbare plek neergelegd.

Steeds meer burgerhulpverleners

In Nederland hebben momenteel zo'n 225.000 mensen zich aangemeld als burgerhulpverlener. Zij hebben een geldig reanimatiebewijs en kunnen via een app op hun mobiele telefoon worden opgeroepen voor een hartstilstand.

Burgerhulpverleners zijn belangrijk want zij zijn gemiddeld 2,5 minuut eerder ter plaatse dan de ambulance. En dat kan cruciuaal zijn voor de overlevingskans na een hartstilstand, die na 6 minuten aanzienlijk afneemt. 

In Nederland zijn jaarlijks achtduizend reanimaties buiten het ziekenhuis. In 75 procent van de gevallen begint een voorbijganger of burgerhulpverlener met reanimeren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rutte roept iedereen op EHBO-cursus te doen: 'Samen Nederland veiliger maken'

Uitgedeeld

Met de unieke code die op de bandjes staan, kunnen alle betrokkenen nadien inloggen op een speciale website. Heefer Maas: "Op dit moment zijn er 745 gevallen geweest waarin de bandjes zijn uitgedeeld. Tussen families van slachtoffers en burgerhulpverleners zijn 200 matches gemaakt, tussen burgerhulpverleners onderling 350."

De code zorgt voor privacy, het uitdelen van de armbandjes is nauwelijks extra werk. Toch gebeurt dat nog lang niet altijd, zegt Heefer Maas. "In een op de zes gevallen worden nu polsbandjes uitgedeeld. Dat willen we graag opkrikken naar drie op zes. De mensen van de ambulance hebben het soms zo druk, dat ze het vergeten."

Damy reanimeert zo'n 20 mensen per jaar

Vaak hoort Damy niet hoe het met 'zijn' patiënt is afgelopen. Dat vindt hij jammer.

Voordeel

In zes van de 25 ambulanceregio's nemen chauffeurs de enveloppen met de bandjes mee. Waarom niet op meer plekken? "We krijgen vaak terug dat het systeem te duur is", zegt Heefer Maas. "Maar we vragen maar 3500 euro per jaar, per regio. We zijn een stichting, we hebben geen winstoogmerk."

Ze wil wel graag dat heel Nederland de beschikbaarheid krijgt over de bandjes. "Ik wil dat iedere patënt en hulpverlener de nazorg krijgt die hij of zij nodig heeft. We bereiken iedereen, dat is het voordeel van ons systeem."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Erik verleende eerste hulp tijdens de aanslag op Koninginnedag 2009

Onzeker

Traumapsycholoog Sjef Berendsen kan zich de behoefte goed voorstellen van hulpverleners om te willen weten hoe een reanimatie afloopt. "Informatie is altijd welkom, beter zekerheid dan onzekerheid. Van verschillende mensen heb ik gehoord dat het heel indrukwekkend is, dat je er ribben bij kunt breken. Als je dan niet weet hoe het is afgelopen, kun daar heel onzeker door worden."

Maar hij wil wel waarschuwen: het contact kan ook tegenvallen. "Bijvoorbeeld mensen die er minder goed zijn uitgekomen en die niet zo blij zijn met hun leven. En dan kun jij als burgerhulpverlener toch plotseling met een naar gevoel blijft zitten. Bijvoorbeeld een schuldgevoel: had ik het toch anders moeten doen? Dat is wel een risico dat je je van tevoren moet bedenken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`