NPO 3 wordt regiozender

NPO: minder reclame gaat ten koste van goede programma's'

05 juni 2019 19:41 Aangepast: 05 juni 2019 20:45

Grote veranderingen bij de publieke omroep. Daar is in de toekomst tot 20.00 uur geen reclame meer te zien. En NPO 3 wordt grotendeels een regiozender. Bij de NPO zijn ze niet blij. "Het maakt de publieke omroep minder slagvaardig."

Het besluit van de coalitiepartijen is wederom een forse bezuiniging, stelt de NPO. "Als de berichten in de media kloppen, betekent dit opnieuw een forse bezuiniging voor de publieke omroep'', zegt een woordvoerder.

''Er was al sprake van minder budget door teruggelopen reclame-inkomsten en dit plan zou betekenen dat er straks nóg minder reclame-inkomsten zijn, met als gevolg een nóg grotere bezuiniging. Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma’s."

Regeerakkoord

Volgens de NPO lijken de plannen ook in strijd met het regeerakkoord, 'waarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep.'

De NPO stelt niet op de hoogte te zijn gebracht door het ministerie. Ook de ster, die de reclame verzorgt bij het omroepbestel, is verrast over het besluit van de coalitiepartijen. ''Wij weten nog van niets. We zijn hierdoor verrast. We hadden als eerste betrokkenen toch geïnformeerd moeten zijn'', zei een woordvoerster.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geen reclame meer op publieke omroep tot 20:00 uur

Het verdwijnen van de reclame kost 60 miljoen. Het kabinet compenseert de omroepen gedeeltelijk, met 40 miljoen euro. De rest van het bedrag moeten de omroepen zelf opbrengen, door nieuwe bezuinigingen. 

Kleine omroepen

Kleine omroepen zoals WNL en Human zijn gered. Waren vroeger 150.000 leden nodig om als omroep te blijven bestaan, dat wordt nu verlaagd naar 50.000.

Alleen Omroep Powned verdwijnt hoogstwaarschijnlijk, zij hebben - ook onder de nieuwe regels - niet genoeg leden. 

Toch heeft omroep PowNed goede hoop in het medialandschap te kunnen blijven. Omroepbaas Dominique Weesie heeft er alle vertrouwen in dat voor het einde van het jaar de benodigde 50.000 leden binnen zijn.

'Urgentie is duidelijk'

"De urgentie is nu wel duidelijk. We zijn druk bezig met het opzetten van een grootse ledenwervingscampagne waar we over anderhalve week mee starten."

Weesie noemt het systeem met omroepleden hopeloos ouderwets. Volgens hem zou er anders gemeten moeten worden om draagvlak te creëren. "Op Facebook en YouTube zijn wij bijvoorbeeld veruit de grootste. Is dat dan niet genoeg?", vraagt hij zich af.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Arjen Lubach vertelt wat NPO-plan voor zijn programma betekent

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`